Oldalak

2012. május 1., kedd

Új helyzetek az E-napló használatánál

Az iskolámban ahol tanítok ebben a tanévben vezettük be az elektronikus naplót. A teljes bevezetést és a rendszergazdai felügyeletet én látom el. De nem is erről szeretnék írni, hanem az egy év alatti új helyzetekről, ami ebből adódott.
Kezdődött szeptemberben a Törzslapokkal. Azt még eltudta viselni az iskolai vezetés, hogy a papíralapú napló megszűnt. De hogy törzslapot se kell írni, ezt már nem tudták elfogadni.
"Hogy pecsételjük le évente? Hogy írja alá az igazgató évente?" Hiába mutattam be a mintaként készült Törzslapokat, hajthatatlan a vezetés nagy része. Szerintem egy-két év és ez a kérdés már fel sem fog merülni.
Amiről eszembe jutott, hogy megosszam Veletek, az osztályzó értekezletek átalakulása, kialakulatlansága.
Gondolom más iskolában is ez valami hasonló módon történhetett, mint nálunk. A tanár kivonul a plénum elé, leadja a vezetőségnek ellenőrzésre a naplót, a kis statisztikai lapjáról elmondja a lényeges adatokat, majd válaszol a felmerülő kérdésekre a napló vezetés hiányosságairól.
Mi történt idén félévkor és most a végzősök osztályzó értekezletén? Nincs napló, nincs mit ott helyben ellenőrizni.
Nincs mibe belekötni, sürgős határidőket megszabva a pótlásokra. Totális zavart láttam a vezetők között. Érzem, hogy nincsenek megelégedve  a tapasztaltakkal, nincs kézzel fogható bizonyítékaik.
Ragaszkodtak a bevált, megszokott ügymenethez. Az értekezlet elején elhangzott, hogy a megszokott módom kiosztották az ellenőrzéseket a vezetők között, mindenkinek jutott két osztály.
Az ellenőrzést milyen módon oldották meg, azt nem tudom. Szerintem felesleges sok munkával, szinte semmit.
Egy sem jött megkérdezni, hogyan kellene, milyen lehetősége lenne az új szoftver segítségével.
Két órával az értekezlet kezdete előtt kért meg az adminisztrációs feladatokért felelős igazgatóhelyettes, hogy menjek el én is (nincs végzős érettségizős osztályom) és vigyek valami "kézzel foghatót".
Félórám még elment az iskolába való visszaéréssel a Duna parton lévő tanösvényről. A maradék idő elég volt arra, hogy legeneráljam az összes végzős naplót, a törzskönyveket, a tanulók hiányzásainak összesítését (a 250 óra és a 20% miatt), a feldolgozatlan hiányzásokat, az év végi jegyeket. Azaz minden osztályról 5 dokumentumot, amely segítségével minden egyszerűen ellenőrizhető lett volna.
Itt kapcsolódnék egy-két további blog bejegyzéshez.
Szép dolog egy előre mutató fejlesztés (moodle, e-napló, ...), de ehhez meg kell nyerni a résztvevőket is és megfelelően ki is kell őket oktatni a használatára.

Összesítve, határozottan kijelentem, hogy nagyon jó dolog az elektronikus napló, osztályfőnökként az adminisztrációm sosem volt ilyen rendben, naprakészen.
De a használatához mindenképpen hozzátartozik:
"life long learning"

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése