Cél a belső fegyelem kialakítása, melynek kevéssé
a tekintélyelven és a megfélemlítésen alapuló külsőleg ráerőltetett fegyelem az
előmozdítója, sokkal inkább a vitatkozó, ellentmondó, demokratikusan működő
oktatási intézmény. Szerintem a diákok fegyelme attól is függ, milyen az
osztályban tanító tanár fegyelme: hogyan lép az osztályba, pontos-e, tudja-e
mit akar az órán elérni. Képes-e tanórát logikusan levezetni, tudja-e a tanulók
közléseit kezelni, azokra megfelelően tud-e reagálni, beilleszteni a tanítás
menetébe. Szükség van ehhez a tanulók motiváltságára (érdeklődnek-e az anyag
iránt, szeretnének-e sikeres vizsgát tenni). A tanárnak fel kell ébresztenie az
érdeklődést a tantárgya iránt, értékké kell tenni a tanulást, kooperációra kell
nevelni a diákot. Sajnos az általános tapasztalat szerint: „ Az iskolában a
számonkérési, értékelési rendszer a deklarált törekvések ellenére inkább a
büntetésre, mint jutalmazásra épít”. (Szabó Ildikó: Az ember
államosítása. Politikai szocializáció Magyarországon, 1987)
Fontos, hogy az órán összefüggéseket fedezzenek
fel.
Milyen jellemzői vannak a demokratikusan és jogszerűen
működő iskolának?
Az ilyen oktatási intézményben mind a
dokumentumokban (pedagógiai program, szervezeti és működési szabályzat,
házirend), mind pedig az iskola működési mechanizmusaiban a hatalommegosztás,
az autonóm felelősségvállalás, az egyes szereplők közötti intenzív
kommunikáció, a változtathatóság jelenik meg. Nem lehet egymástól elválasztani
tanuló, tanár, szülő, iskolavezető és iskolafenntartó jogait. A konfliktusok
nagy része diák és diák között vagy néha tanár és diák között, ahol a sértett
legtöbbször a diák, iskolavezető és tanár között keletkezik, ahol többnyire a
tanár sokszor nem tudja érvényesíteni jogait.
Az iskolai konfliktusok kezelésének azt az
intézményes és személyes módját kell megtalálni, mely nem az előítéleteken
nyugszik, helyette a helyzetelemzéssel él. A valódi iskolai konfliktusok által
a serdülőkben olyan szemlélet alakuljon ki, mely a konfliktusokat az élet
természetes és leküzdendő velejárójának fogják fel. Valójában az iskola légköre
a tanárok gesztusai által, a tanítás módjával, mely toleranciára vagy
szolidaritásra, vallásosságra, szabadságra vagy precizitásra – vagyis bármilyen
értékre – nevel. Ebből az következik, hogy nem az ismeretközlésen van fő
hangsúly, hanem az iskolai kommunikáción, a tér, az idő és a személyes kapcsolatok
szervezésének módján. A rendszerváltás óta eltelt idő megalapozta annak a
lehetőségét, hogy az iskola maga határozza meg bizonyos korlátok között a
kereteit. A hagyományos tantárgyszemlélet helyett műveltségterületek
megismertetése lenne a feladata az iskolának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése