Műszaki egyetemi tanulmányaim
alatt, az évek során egyre gyakrabban tapasztalhattam meg, mekkora hátrányt
jelent a tanulásban, hogy a hagyományos krétatáblás tanítási módszert
felváltotta az előadó számára sokkal kényelmesebb PowerPointos előadási
technika. Új tantárgy első előadásán az volt a gyakorlat, hogyha a tanár
beindította a projektort, már mindenki hátra is dőlt, egyesek a füzetüket is
becsukták, mások a fejüket is lehajtották a padra, hiszen nincs szükség arra,
hogy jegyzeteljünk, a tananyag (jó esetben) úgyis megtalálható lesz a tantárgy
honlapján, .ppt formátumban. A szorgalmasabb hallgatók még kísérleteztek olyan
módszerekkel, hogy esetleg kinyomtatták a diasort előre, ha az fenn volt a
tanszék holnapján, és a diák mellé jegyzeteltek a papírokon. Talán volt is
néhány előadás, ahol ez egy működőképes módszer volt. Az előadások nagy
legtöbbjén viszont sajnos azon kapta magát a hallgató, hogy az előadó
professzor előadása köszönő viszonyban nincs a kivetített anyaggal és a
követelményekkel, hanem anekdotákból, és hozzáfűzött érdekességekből áll egy
olyan tananyagra vonatkozóan, amit még meg sem tanultunk. Ilyenkor szoktak a
hallgatók a harmadik szorgalmi héttől kezdve elszenderedni az előadásokon, majd
később egyáltalán nem bejárni az órákra. (Természetesen a nem bejárásnak
lehetnek más okai is, ezek most a téma szempontjából lényegtelenek) Az ilyen
esetekben a tizedik szorgalmi hét körül a háromszázas előadó helyett már elég
egy húszfős gyakorlati termet biztosítani a professzor előadásához.
Azt hiszem, a technika fejlődése
közben érdemes lenne két lépést hátrébb lépnünk, és belegondolni, mi is lenne
az eredeti célja egy ilyen PowerPointos diasor alkalmazásának. Talán nem csupán
a szemléltetés, illusztráció? Talán nem csupán címszavak felvillantása, és a
táblára le nem rajzolható bonyolultságú eszközök és képek megjelenítése? A
BME-n előfordultak 40-50 diából álló képsorok egy-egy előadáson, melyek minden
egyes diáján hosszú, összetett mondatok sorakoztak, a színösszeállításról nem
is beszélnék. Lejegyzetelni nem lehet, aki elolvassa, az nem tud figyelni a
tanár előadására. Nekem gyakran úgy
tűnt, a legjobb megoldás a tanár eszmefuttatását hallgatni, persze közben
bosszant, hogy a tanulás hatásfoka jóval kisebb, mintha a táblánál vezetné le
az egyenleteket, oda rajzolná fel az egyszerűbb kapcsolásokat, és vele együtt
már a hallgatóság is rajzolná ugyanezeket a füzetbe.
Voltak rafinált hallgatók is,
akik rögzítették az előadásokat audio formátumban, és közben bőszen
jegyzeteltek is a laptopjukon. Kíváncsi lennék, mikor volt idejük
visszahallatni a több tíz órányi hanganyagokat. Egy szó mint száz, nem vagyok
még tanár, csak annak tanulok, de megígérem, hogy én csak illusztráció céljából
fogok PowerPointos előadást tartani diákoknak, és a táblára fogom felírni a
lényeges képleteket és levezetéseket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése