Nemzetközi/globális LEGO modellezés Catia –val
International
Design Project: http://campus.3ds.com/students/project-showroom/go/project/international-design-project-lego/
Cél :
A University of Idaho gépipari
osztálya létrehozott egy együttműködési partnerséget, Ecole Nationale d' Aerotechnique Quebec
szervezettel, a párhuzamos nemzetközi tervezés módszereinek kidolgozására, a
felmerülő kérdések/problémák/igények
megoldására.
- A hosszú távú cél az, hogy
a tanuló elsajátítsa az összefogáshoz szükséges magatartást, olyan új
módszereket, amely a tervezési projekt részeként egy nemzetközi tervezést
végző csapatban a közös probléma megoldásához szükséges.
- A rövid távú cél a
tanulmányi félévben olyan kisebb kiterjedésű tervezési projektek ismételt
létrehozása és lefolytatása a résztvevő nemzetközi intézmények között,
amely CATIA modell elkészítéséhez történő együttműködést és a különböző kommunikációs
módok megfelelő alkalmazását igényli.
A 2009 őszén kezdődő projekt
leírása és követelményei:
Ez a projekt magában foglalja egy
közös termék alkatrészeinek modellezését és a termék virtuális összeszerelését,
amely megtanulható és megoldható az egyes intézményekben. Az alkatrész és részegységek
modellezés feladatait fogja meghatározni a csoport. A konkrét szerelvény LEGO
Snow GROOMER # 8263 , az 590 darab alkatrészből álló alábbi munkadarab:
Műszaki Absztrakt:
A műszaki cikkek globális
tervezés, gyártása és összeszerelése egyre gyakoribb vált az elmúlt évtizedben,
a nemzetközi vállalat részegységeiben a tulajdonosok, a tervezők, a gyártók és
a szerelők munkáját gyakran több ezer mérföldre egymástól, több időzónában
tartózkodva kell összehangolni. A tervek módosítását és a gyártás közben
felmerülő problémákat úgy kell rendezni, mintha egy fedél alatt élnének. Annak
érdekében, hogy szimulálják ezt a globális mérnöki tervezést, a CATIA oktatásban
részt vevő 15 tanuló az University of Idaho Moszkvában, Idaho és Ecole
Nationale d' Aérotechnique Montrealban, Quebecben elosztották magukat négy csoportra,
tulajdonosként (menedzserként), gyártóként,
tervező és rendszerintegrációs csoportként azzal a küldetéssel, hogy létrehozzák
az 590 darabból álló Lego modellt, a Snowcat/GROOMER-t. A csoportok felelősek a
termék, a feladatukat képező részegységek összeszerelésért, a terv módosításáért
a termék teljes életciklusa alatt, a termék végleges dokumentációjának az
elkészítéséig.
A csoportvezetők felelősek a minden
kérdésben tervezés kommunikációs problémák megoldásáért, a részegységek
megvalósításáért. a kapcsolati (relációs) felület kialakításáért. A csoportok a
formák tulajdonságainak és a részegységekhez szükséges szilárdtest modellek
alkalmazásakor, a modell részegységek szerelésének tervezésekor, és a felmerült kérdések megoldásakor, a lehető legnagyobb mértékben használják a tervezési
táblázatokat és a rendelkezésre álló comment funkciókat. A projekt
előrehaladási és állapot jelentések közös használatra készülnek el. A
kidolgozott részfeladatok eredményeinek tárolása a 3DS Campus honlapon valósul
meg. A tervek módosítás esetén előfordulhat, hogy a megrendelés, a szállítandó alkatrészek
átdolgozása is szükséges. A design csapat a teljesen működőképessé tett részegységekről
generál részletes szerelési útmutatót, illusztrálja az állapot jelentéseket, az
átdolgozott terveket. A szerelési útmutatóhoz interaktív 3D-s modell készül.
Prezentációban ismerteti projekt szabályok alapján megalkotott diákcsoportok eredményeit,
összegzi tanulságokat, összegzi a termék teljes életciklusáról összegyűlt információkat A projekt
szabályok, a projekt szabályok alapján megalkotott diákcsoportok biztosítják egyúttal az oktatás
keretét is.
A projekt célkitűzései
-
Az alkatrészek, az alkatrészek
kapcsolatainak és összeszerelés folyamatának a tervezése. (Maximális hasznosítva
CATIA tervezési táblák Formula funkcióit.)
-
A különböző szintű tervezés, módosítás
során a megfelelő bejegyzéseket kihasználva (dátum, szerző, leírás, megjegyzés)
a bejegyzésekből a Catia szoftver biztosítja a csapatok részére a projekt zárásához
szükséges történeti, összefoglaló dokumentumot.
-
Fontos szempont, hogy projekthez
a csapatok jól kialakított, racionális elnevezési és adattárolási rendszert,
struktúrát alkalmazzanak.
-
A továbbfejlesztett termék összeszerelési
utasítás, és 3D-s modellek előállítására az Adobe Pro. minta áll rendelkezésre.
-
Gyakorlatot szerezzenek a
elektronikus tananyaghoz szükséges objektumok (videók, ismertetők,
bemutatók) létrehozáséban és karbantartásában.
-
A csoport tagjai és vezetője felelősséget vállalnak a részegységek megvalósításának
tervezéséért, a tervezési hibák, kérdések megoldásáért.
-
A csoportoknak elfogadható dokumentációt kell összeállítani.
-
A projekt üléseken, a csoportok munkájában ügyfélként vesznek rész az UI és
ENA oktatók, a projekt ülésekről a
csoportoknak jegyzőkönyvet kell vezetni.
-
A Skype ( http://www.skype.com/ ) lehetőségeit fel lehet használni a rendszeres kommunikációban,
és az állapotok egyeztetéséhez.
-
A projekt első része oktatás- felkészülés,
modellezés, összeállítások, rajzok, és tervezési táblázatok parametrikus
felületének felhasználása. A projekt második része során kölcsönhatás vizsgálat
a CAD és CAM szoftver és NC programozás között. A
projekt utolsó része a tervezési projekt szintézise.
Motiváció:
A projekt az University of
Idaho második kísérlete. Az UI tartós kapcsolatot szeretne kialakítani az Ecole
Nationale d' Aerotechnique kapcsolathoz hasonló kapcsolatot kíván kialakítani
további részvételre jelentkező egyetemekkel, hogy a jövőben együttműködve még
inkább a valóságnak megfelelő, nemzetközi léptékű ipari munka valósuljon meg.
A projekt zárójelentése: http://www.webs1.uidaho.edu/mindworks/catia.htm
Készítette:
Szendreiné Bacsó Zsuzsanna
Budapest,
2012.05.07.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése