A jövő tanára
lehet, hogy csak egy lyuk lesz a falban?
Egyszer Galileitől olvastam egy idézetet, mely így
hangzott: „A gyermek feje nem edény, amit meg kell tölteni, hanem fáklya, amit
lángra kell lobbantani.” Ez jutott eszembe mikor először hallgattam meg Sugata
Mitra professzor előadását az Interneten (http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_shows_how_kids_teach_themselves.html).
Úgy látom, hogy a
professzor rátalált arra a bizonyos szikrára, amely meggyújtja a fáklyát. A
kulcsszó önszerveződés. Az folyamat ami a társadalmaktól a földi életen át a
galaxisokig mindent irányít, miért ne állhatna a tanulás szolgálatába.
Olyan területeken, ahol nem létezik iskola, nincsenek
tanárok és általában véve az infrastruktúra sincs megfelelően kiépítve egy
olcsó számítógép Internet kapcsolattal és néhány gyerek. Talán nem is kell
több…
Mérnök tanár szakos hallgatóként sokat tanultam az
elektronikus tanulásról, multimédiáról, didaktikáról és pedagógiáról. Ezek a
diszciplinák mindig feltételeznek egyfajta intézményi hátteret. Kész ténynek
veszik, hogy a tanuláshoz minden adott. Figyelembe veszik a diákok
érdeklődését, intuícióit, előzetes tudását, motivációit. De nem adnakk elég teret
az önszerveződésnek. Bár az elektronikus tanulás c. tantárgyból foglalkoztunk a
kooperativ és kollaboratív tanulás elméletével valójában ezek sem túl
elterjedtek és mindig feltételezi egy moderátor, tutor, oktató tehát egy
központi irányító személy jelenlétét.
A „Hole in the wall” kísérlet csattanós választ adott erre
a paradigmára. A kérdés az, hogy saját gyakorlatomban miként tudnám a
tanulságokat alkalmazni?
Budapesten egy szakközépiskolában tanítok és egy
kolléganővel arról beszélgettünk, hogy a gyereke matekórán az okos
telefonjaikon a facebook-ot vagy más közösségi oldalakat nézegetnek és nem a
tananyagra figyelnek. Javasoltam neki, hogy a közösségi oldalakon keresztül
próbálja meg elérni diákokat! A facebook-on lehetőség van akár rejtett csoportok
létrehozására is használja ki próbáljon házi feladatot adni ilyen módon. Elég
erélyesen visszautasította ezt a „szentségtörő” gondolatot! Magam már tettem
erre kísérletet és például diákmunkák szervezésében jó eredménnyel használtam a
közösségi oldalt.
A professzor kutatásának eredménye tehát az, hogy az
önszerveződésnek nagyobb teret kellene engedni az oktatásban. Személyes
tapasztalatom, hogy a mi iskoláinkban még mindig mindent kontroll alatt kell
tartani és egy bürokratikusabban ellenőrizni mindent. Pedig lehet, hogy nincs is másra szükség csak egy
lyukra a falban…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése