A szemantikus WEB
Naponta találkozunk új és még újabb fogalmakkal, ilyenek a „szemantikus
Web”, „jelentésalapú technológiák”,”kognitív informatika”, „tudásbázis”, „tudáscentrum”
fogalmak is. Ezeket alaposabban megvizsgálva, a fogalmak mögött az a probléma
húzódik, hogy a digitális információk birodalmában, az intraneten és/vagy az intraneten
elérhető információhalmaz gyakorlati hasznosításának még csak az elején
tartunk, az internet a lehetőségek, információk olyan tárháza, ahol a komoly veszélyekkel, megtévesztésekkel és hamis információkkal is számolnunk kell.
Sokan úgy látják, hogy leginkább a jelentésalapú technológiák
biztosíthatják az információk számára azt a struktúrát, szövetet, hogy az
informatikai rendszerek számára és emberi léptékkel mérve is kézben tartható és
kezelhető információhalmaz alakuljon ki az interneten fellelhető ellenőrizetlen,
nehezen kezelhető, kaotikus információhalmaz helyett/mellet.
Figyelmetekben ajánlom az alábbi képet és az IT3 műhely munkái közül Krauth
Péter „Jelentésalapú technológiák” című 22 oldalas művét az alábbi linken:
Az INTERNET – az emberi agy mintájára létrejövő organizmusként,
közösségi agyként is felfogható
Hogy kerül a csizma az asztalra, azaz oktatástechnológia témakörhöz a szemantikus WEB?
Ha az információ „gyártás” a jelenlegi ömlesztett, pongyola módszerek
helyett a kifinomult fogalmi rendszerek alkalmazásával történik, akkor az
információ felhasználása és megosztási is megoldható válik majd a kifinomult fogalmi rendszerek szempontjai szerint. Ha egy-egy adott témakörben, egy részterülethez,
pld. a szakoktatáshoz kapcsolódóan a szükséges szűkített információhalmaz összeállítható, akkor elképzelhető, hogy a „nagy közös
tudás” részhalmazaként könnyebben megformázhatóvá és frissíthető válik a szakoktatáshoz
szükséges információk szövete, és naprakészen kialakítható válik az adott szakmához elvárt információ/tudás tartalma
és rendszere. Ez a módszer elősegítheti azt, hogy az oktatás nyílt szabványok
alkalmazásával, a nyilvánosság kontrolljával, hiteles és megbízható információk/tudás
felhasználásával, tiszta és friss forrásból a naprakész tudásbázis felhasználásával történjen, és talán arra is
garanciát nyújt majd, hogy az oktatás az internet egyik legnagyobb veszélyétől,
a sarlatánságok és téveszmék felhasználásától és terjesztésétől mentesüljön.
Azt remélem, hogy ez a vízió nem utópia. :)
Készítette: Szendreiné Bacsó Zsuzsanna
Budapest, 2012. május 5.
Nagyon jó, hogy idekerült, persze, hogy van köze. Fogunk is eTanulásból foglalkozni a témával ;)
VálaszTörlés