Oldalak

2012. május 4., péntek

Egy vízió - a szemantikus WEB jövőbeni szerepe az oktatásban


A szemantikus WEB

Naponta találkozunk új és még újabb fogalmakkal, ilyenek a „szemantikus Web”, „jelentésalapú technológiák”,”kognitív informatika”, „tudásbázis”, „tudáscentrum” fogalmak is. Ezeket alaposabban megvizsgálva, a fogalmak mögött az a probléma húzódik, hogy a digitális információk birodalmában, az intraneten és/vagy az intraneten elérhető információhalmaz gyakorlati hasznosításának még csak az elején tartunk, az internet a lehetőségek, információk olyan tárháza, ahol a komoly veszélyekkel, megtévesztésekkel és hamis információkkal is számolnunk kell. 

Sokan úgy látják, hogy leginkább a jelentésalapú technológiák biztosíthatják az információk számára azt a struktúrát, szövetet, hogy az informatikai rendszerek számára és emberi léptékkel mérve is kézben tartható és kezelhető információhalmaz alakuljon ki az interneten fellelhető ellenőrizetlen, nehezen kezelhető, kaotikus információhalmaz helyett/mellet.  

Figyelmetekben ajánlom az alábbi képet és az IT3 műhely munkái közül Krauth Péter „Jelentésalapú technológiák” című 22 oldalas művét az alábbi linken:

Az INTERNET – az emberi agy mintájára létrejövő organizmusként, közösségi agyként is felfogható


Hogy kerül a csizma az asztalra, azaz oktatástechnológia témakörhöz a szemantikus WEB?


Ha az információ „gyártás” a jelenlegi ömlesztett, pongyola módszerek helyett a kifinomult fogalmi rendszerek alkalmazásával történik, akkor az információ felhasználása és megosztási is megoldható válik majd a kifinomult fogalmi rendszerek szempontjai szerint. Ha egy-egy adott témakörben, egy részterülethez, pld. a szakoktatáshoz kapcsolódóan a szükséges szűkített információhalmaz összeállítható, akkor elképzelhető, hogy a „nagy közös tudás” részhalmazaként könnyebben megformázhatóvá és frissíthető válik a szakoktatáshoz szükséges információk szövete, és naprakészen kialakítható válik az adott szakmához elvárt információ/tudás tartalma és rendszere.  Ez a módszer elősegítheti azt, hogy az oktatás nyílt szabványok alkalmazásával, a nyilvánosság kontrolljával, hiteles és megbízható információk/tudás felhasználásával, tiszta és friss forrásból a naprakész tudásbázis felhasználásával történjen, és talán arra is garanciát nyújt majd, hogy az oktatás az internet egyik legnagyobb veszélyétől, a sarlatánságok és téveszmék felhasználásától és terjesztésétől mentesüljön.
Azt remélem, hogy ez a vízió nem utópia. :)

Készítette: Szendreiné Bacsó Zsuzsanna
Budapest, 2012. május 5.

1 megjegyzés:

  1. Nagyon jó, hogy idekerült, persze, hogy van köze. Fogunk is eTanulásból foglalkozni a témával ;)

    VálaszTörlés