Oldalak

2012. május 6., vasárnap

Paradigmaváltás az oktatásban


Paradigmaváltás az oktatásban.

A világot átölelő gazdasági válságnak köszönhetően, valamint az EU ajánlásainak figyelembevételével 2011. Decemberében , kormányzati döntés született az állami pénzből történő szoftverbeszerzések megszüntetéséről, így a Tisztaszoftver program kivezetésérő is. Főként az informatika oktatást illetve az IKT -t használó tanárokat, intézményeket érinti a változás melynek bekövetkezte prognosztizálható és szükséges volt.

Az eddigi gyakorlat.

Az egyik vezető, operációs rendszeretek is fejlesztő cég kiváló lobbitevékenységének köszönhetően a kormányzatok évekre előre licenceket vásároltak többek között közoktatási intézmények részére. A hallgatók (tanulók) ennek a cégnek a termékein „nevelkedtek”.

Ingyen marketing milliárdokért

A cégóriás azért kapott százmilliókat/milliárdokat a kormányzatoktól, hogy az iskolákon keresztül ingyen reklámozza magát. Megtehette, mert nem volt (nem lehetett) számottevő konkurense. Gyakorlatilag a saját piacát teremtette meg, kormányzatok támogatásával ellehetetlenítve a konkurenseket.

A tanárok e cég termékeit használták, nem is tudván az egyenértékű vagy jobb alternatívákról.
A tárcák képviselőivel már más volt a helyzet. Az utóbbi években nagyon is tisztába voltak a lehetséges,nyitott technológiákat alkalmazó, ingyenes megoldásokkal azonban csak a szoftveróriással folytatott licencalkukban vették elő az „opensource adu ászt” minek következtében minden alkalommal sikerült a licenc díjakat egyre jobban lefaragni. A szoftveróriás minden alkalommal hatalmas marketing kíséretében bizonygatta termékei „kiváló tulajdonságait” és piaci szükségességüket.

A Tisztaszoftver Program Microsoft Campus szerződésének célja, hogy a főiskolai/egyetemi képzés során olyan versenyképes informatikai tudás elsajátítására adjon lehetőséget a diákok számára, mely később a munkaerőpiacon kamatoztatható, illetve olyan hatékony informatikai munkakörnyezetet teremtsen, mely támogatja az intézmény mindennapi munkáját, a kutatást és a tanulást.”
forrás: io.uni-obuda.hu

A Campus licence árnyoldalai


A szerződés magába foglalta a Win7 op.rendszert valamint az Office2010 irodai csomagot.
A hallgatók, oktatók, családok többsége saját maga finanszírozza az általa használt gépeket amelyek többnyire már a vásárláskor tartalmaznak oprendszert. (Benne van az árban!) Ezen felhasználók számára a Campus szerződésben foglalt oprendszer használati joga teljesen szükségtelen pénzkidobás volt. (Ezt a pénzt adták volna az oktatási intézményeknek....)
További kérdések: Mit kezdtek azok az intézmények a Campus szoftverekkel, ahol a géppark átlagéletkora 6-7 év? Ha szerencsés esetben a hardver megfelelő, ki tudják-e használni a legújabb szoftverek képességeit az oktatók? Milyen formátumot használjanak? (A szoftveróriás termékei saját magukkal is nehezen kompatibilisek). Szegényebb településeken élő tanulók hol használják ezeket a hitech szoftvereket amikor a hardver megléte is probléma?

Szemléletváltás szükségessége

A régi gyakorlattal szakítva, az oktatási intézményekben is szemléletváltás szükséges. Eddigi tapasztalatok szerint, a hallgatók nem nagyon idegenkednek az „opensource” megoldások használatától. A legnagyobb ellenállás főként az olyan oktatók/tanárok részéről tapasztalható, akik nem nagyon szeretnének új technológiákat elsajátítani. Ennek oka főleg a helyenként rendkívül magas óraterhelésből illetve az amúgy is kevés szabadidő ráfordításában keresendő. Másik probléma, hogy a legtöbb helyen egy megnevezett rendszerint fizetős szoftvert tanítanak konstruktív gondolkodás, szemléletek helyett és annak gyártóspecifikus szolgáltatásait  kérik számon. Pl. "Mi található az egyik szövegszerkesztő formátum  menüjében?" "Melyik gomb segítségével készíthető képernyőkép másolat? " Természetesen csak "egy termék" egy megoldása a jó válasz. Aki nem azt a terméket használja, jelentős hátrányba kerül..   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése