Paradigmaváltás az oktatásban.
A világot átölelő gazdasági
válságnak köszönhetően, valamint az EU ajánlásainak
figyelembevételével 2011. Decemberében , kormányzati döntés
született az állami pénzből történő szoftverbeszerzések
megszüntetéséről, így a Tisztaszoftver program kivezetésérő
is. Főként az informatika oktatást illetve az IKT -t használó
tanárokat, intézményeket érinti a változás melynek bekövetkezte
prognosztizálható és szükséges volt.
Az eddigi gyakorlat.
Az egyik vezető, operációs
rendszeretek is fejlesztő cég kiváló lobbitevékenységének
köszönhetően a kormányzatok évekre előre licenceket vásároltak
többek között közoktatási intézmények részére. A hallgatók
(tanulók) ennek a cégnek a termékein „nevelkedtek”.
Ingyen marketing milliárdokért
A cégóriás azért kapott
százmilliókat/milliárdokat a kormányzatoktól, hogy az iskolákon
keresztül ingyen reklámozza magát. Megtehette, mert nem volt (nem
lehetett) számottevő konkurense. Gyakorlatilag a saját piacát
teremtette meg, kormányzatok támogatásával ellehetetlenítve a
konkurenseket.
A tanárok e cég termékeit
használták, nem is tudván az egyenértékű vagy jobb
alternatívákról.
A tárcák képviselőivel már más
volt a helyzet. Az utóbbi években nagyon is tisztába voltak a
lehetséges,nyitott technológiákat alkalmazó, ingyenes
megoldásokkal azonban csak a szoftveróriással folytatott
licencalkukban vették elő az „opensource adu ászt” minek
következtében minden alkalommal sikerült a licenc díjakat egyre
jobban lefaragni. A szoftveróriás minden alkalommal hatalmas
marketing kíséretében bizonygatta termékei „kiváló
tulajdonságait” és piaci szükségességüket.
A
Tisztaszoftver Program Microsoft Campus szerződésének célja,
hogy a főiskolai/egyetemi képzés során olyan versenyképes
informatikai tudás elsajátítására adjon lehetőséget a diákok
számára, mely később a munkaerőpiacon kamatoztatható, illetve
olyan hatékony informatikai munkakörnyezetet teremtsen, mely
támogatja az intézmény mindennapi munkáját, a kutatást és a
tanulást.”
forrás:
io.uni-obuda.hu
A Campus licence árnyoldalai
A szerződés magába
foglalta a Win7 op.rendszert valamint az Office2010 irodai csomagot.
A hallgatók, oktatók,
családok többsége saját maga finanszírozza az általa használt
gépeket amelyek többnyire már a vásárláskor tartalmaznak
oprendszert. (Benne van az árban!) Ezen felhasználók számára a
Campus szerződésben foglalt oprendszer használati joga teljesen
szükségtelen pénzkidobás volt. (Ezt a pénzt adták volna az
oktatási intézményeknek....)
További
kérdések: Mit kezdtek azok az intézmények a Campus szoftverekkel,
ahol a géppark átlagéletkora 6-7 év? Ha szerencsés esetben a
hardver megfelelő, ki tudják-e használni a legújabb szoftverek
képességeit az oktatók? Milyen formátumot használjanak? (A
szoftveróriás termékei saját magukkal is nehezen kompatibilisek).
Szegényebb településeken élő tanulók hol használják ezeket a
hitech szoftvereket amikor a hardver megléte is probléma?
Szemléletváltás szükségessége
A régi gyakorlattal szakítva, az
oktatási intézményekben is szemléletváltás szükséges. Eddigi
tapasztalatok szerint, a hallgatók nem nagyon idegenkednek az
„opensource” megoldások használatától. A legnagyobb
ellenállás főként az olyan oktatók/tanárok részéről
tapasztalható, akik nem nagyon szeretnének új technológiákat
elsajátítani. Ennek oka főleg a helyenként rendkívül magas
óraterhelésből illetve az amúgy is kevés szabadidő
ráfordításában keresendő. Másik probléma, hogy a legtöbb helyen egy megnevezett rendszerint fizetős szoftvert tanítanak konstruktív gondolkodás, szemléletek helyett és annak gyártóspecifikus szolgáltatásait kérik számon. Pl. "Mi található az egyik szövegszerkesztő formátum menüjében?" "Melyik gomb segítségével készíthető képernyőkép másolat? " Természetesen csak "egy termék" egy megoldása a jó válasz. Aki nem azt a terméket használja, jelentős hátrányba kerül..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése