Oldalak

2013. május 11., szombat

Erőszakmentes kommunikáció az iskolában - 4.rész

Én és az EMK 
 Mivel a pedagógus munkaeszköze a beszéd, szerintem nagyon alkalmas eszköz a viselkedés szabályozására az erőszakmentes kommunikáció. Amikor először próbáltam ki az osztályteremben, meglepődve figyeltem, hogy viták és harcok nélkül elértem, amit szerettem volna.
 Az EMK nekem leginkább abban segít, hogy a kamaszos hirtelenséggel feltámadó konfliktust az EMK módszerével le tudom lassítani, így mindenkinek jut ideje, hogy végig gondolja mi, miért is történik. A diákok megérzik, hogy nem haragszom rájuk, csak mederbe szeretném tartani az óra menetét és határozott célom van (szükségletem), amit el szeretnék érni. Ez mindig tiszteletet kelt bennük.
Legizgalmasabb része ennek a kommunikációnak, hogy a tanulók nyíltak és őszintévé válnak, ők is elmerik mondani mit szeretnének és ezek a kérések egyáltalán nem a tanulás ellen szólnak.
Ha akár negyed órát rászánok arra, hogy a kéréseiket meghalljam, akár az óra menetéhez éppen nem illő témában is, (múltkor osztályon belüli fegyelmiig elmenő belső harcról kérték ki a véleményemet) - nem élnek vissza a ráfordított idővel. A negyvenöt perc végén - nem először, magam is meglepődve tapasztalom, hogy ugyanúgy végére érünk a tananyagnak, mint ahogy terveztem. Az őket izgató kérdésre választ kapva, nyugodtabban és figyelmesebben követik az órát, fegyelmezésre nincs szükség. Jól érezzük magunkat így együtt.
Az EMK-ban számomra nem okoz problémát az első lépés – a megfigyelés szakasza. A visszajelzéskor már higgadtan tudok figyelni arra, hogy egy konfliktusos helyzetben mit érzek, vajon mi okozza bennem a feszültséget. A szükségleteim és kéréseim azonban néha összekeverednek, a párbeszédben időre lenne szükségem, nehéz számomra egyszerre odafigyelni empátiával a másik félre, hogy vajon mi az ő szükséglete, ami most nem elégült ki, - illetve mi az én szükségletem és kérésem.
Nagyon sokat kell még tanulnom. Saját családomban, főleg kamasz gyerekeimnél az érzelmek, olyan szinten visznek el, hogy a viták hevében eszembe se jut az EMK négy lépése. Már csak utólag tudom elemezni, hogyan is kellett volna csinálni.
Strasser Katalin tréner rendszeresen tart tanfolyamokat az erőszakmentes kommunikáció témában. Voltam már egész napos foglalkozásán, ahol csodálva hallgattam milyen magas szintre lehet eljutni ebben a kommunikációban. Katalin gyakorlat központúan, szituációs feladatokon keresztül az érdeklődés folyamatos felkeltésével gyakoroltatja az EMK-t.
Meghirdetett tanfolyamai különböző alcímek alatt, mindig egy kiemelt témára fókuszálva zajlanak. Hol konfliktuskezelés, hol düh és agresszió kezelés, hol tárgyalás technika a kitűzött téma, hol egyszerű harmónia keresés kapcsolatainkban.
Az éppen aktuálisan  meghirdetett tanfolyamainak címe: 
Az EMK mint a párkapcsolat, család egységét és érzelmi szabadságát biztosító lehetősége
SZÍV NYELVE - Az együttműködő, együtt érző kommunikáció (EMK) használata csecsemőkkel és kisgyerekekkel.
HARC HELYETT EGYMÁS FELÉ FORDULÁS - Kommunikáljunk másképpen!

Visszatérve a módszer kidolgozójához: Dr. Marshall B. Rosenberghez -  könyvéből idézve:
Az EMK nemcsak személyes konfliktusokban használható, hanem
-       a mediáció eszköze is lehet konfliktusban álló felek között,
-       használható volt a világ legkülönbözőbb háborús övezeteiben (Ruanda, Burundi, Nigéria, Malajzia, Indonézia,Srí Lanka, Kolumbia, a Közel-Kelet, Szerbia, Horvátország és Írország) alkalmazták, mint a konfliktusrendezésnek, a békemegteremtésének eszközét,
-       alkalmazható helyreállító igazságszolgáltatásban is,
-       előnyös lehet az üzleti kommunikációban is,
-        és a világban számos EMK-alapon szervezett iskolát működtetnek már. 

Dr. Rosenberg  a Nemzetközi EMK-központ nonprofit szervezetének megalapítója és oktatási vezetője. A szervezet célja túl nő a kommunikáción, egy békésebb világ megteremtésére irányulnak erőfeszítéseik, aminek kiinduló alapja minél szélesebb körben megismerni az EMK konfliktus kezelő folyamatát.

Ha sikerült felkeltenem érdeklődéseteket szeretettel ajánlom nektek a blogban említett  könyveket:
Dr. Marshall B. Rosenberg: A szavak ablakok vagy falak
Dr. Marshall B. Rosenberg: Így is lehet nevelni és tanítani
és természetesen a trénert:

Strasser Katalin
tréner, mediátor
+36 70 2506233
www.emkommunikacio.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése