Mivel a pedagógus munkaeszköze a beszéd,
szerintem nagyon alkalmas eszköz a viselkedés szabályozására az erőszakmentes
kommunikáció. Amikor először próbáltam ki az osztályteremben, meglepődve
figyeltem, hogy viták és harcok nélkül elértem, amit szerettem volna.
Az EMK nekem leginkább abban segít, hogy a
kamaszos hirtelenséggel feltámadó konfliktust az EMK módszerével le tudom
lassítani, így mindenkinek jut ideje, hogy végig gondolja mi, miért is
történik. A diákok megérzik, hogy nem haragszom rájuk, csak mederbe szeretném
tartani az óra menetét és határozott célom van (szükségletem), amit el
szeretnék érni. Ez mindig tiszteletet kelt bennük.
Legizgalmasabb része
ennek a kommunikációnak, hogy a tanulók nyíltak és őszintévé válnak, ők is
elmerik mondani mit szeretnének és ezek a kérések egyáltalán nem a tanulás
ellen szólnak.
Ha akár negyed órát
rászánok arra, hogy a kéréseiket meghalljam, akár az óra menetéhez éppen nem
illő témában is, (múltkor osztályon belüli fegyelmiig elmenő belső harcról
kérték ki a véleményemet) - nem élnek vissza a ráfordított idővel. A negyvenöt
perc végén - nem először, magam is meglepődve tapasztalom, hogy ugyanúgy végére
érünk a tananyagnak, mint ahogy terveztem. Az őket izgató kérdésre választ
kapva, nyugodtabban és figyelmesebben követik az órát, fegyelmezésre nincs
szükség. Jól érezzük magunkat így együtt.
Az EMK-ban számomra
nem okoz problémát az első lépés – a megfigyelés szakasza. A visszajelzéskor
már higgadtan tudok figyelni arra, hogy egy konfliktusos helyzetben mit érzek,
vajon mi okozza bennem a feszültséget. A szükségleteim és kéréseim azonban néha
összekeverednek, a párbeszédben időre lenne szükségem, nehéz számomra egyszerre
odafigyelni empátiával a másik félre, hogy vajon mi az ő szükséglete, ami most
nem elégült ki, - illetve mi az én szükségletem és kérésem.
Nagyon sokat kell még
tanulnom. Saját családomban, főleg kamasz gyerekeimnél az érzelmek, olyan
szinten visznek el, hogy a viták hevében eszembe se jut az EMK négy lépése. Már
csak utólag tudom elemezni, hogyan is kellett volna csinálni.
Strasser Katalin tréner rendszeresen tart tanfolyamokat az erőszakmentes kommunikáció témában. Voltam már egész napos
foglalkozásán, ahol csodálva hallgattam milyen magas szintre lehet eljutni
ebben a kommunikációban. Katalin gyakorlat központúan, szituációs feladatokon
keresztül az érdeklődés folyamatos felkeltésével gyakoroltatja az EMK-t.
Meghirdetett
tanfolyamai különböző alcímek alatt, mindig egy kiemelt témára fókuszálva
zajlanak. Hol konfliktuskezelés, hol düh és agresszió kezelés, hol tárgyalás
technika a kitűzött téma, hol egyszerű harmónia keresés kapcsolatainkban.
Az éppen aktuálisan meghirdetett tanfolyamainak címe:
Az EMK mint a párkapcsolat, család egységét és
érzelmi szabadságát biztosító lehetősége
SZÍV NYELVE - Az együttműködő, együtt érző kommunikáció (EMK)
használata csecsemőkkel és kisgyerekekkel.
HARC HELYETT EGYMÁS
FELÉ FORDULÁS - Kommunikáljunk másképpen!
Visszatérve a módszer kidolgozójához: Dr. Marshall B. Rosenberghez - könyvéből idézve:
Az EMK nemcsak személyes konfliktusokban használható,
hanem
- a mediáció eszköze is lehet konfliktusban álló felek között,
- használható volt a világ legkülönbözőbb háborús övezeteiben (Ruanda, Burundi, Nigéria, Malajzia, Indonézia,Srí Lanka, Kolumbia, a Közel-Kelet, Szerbia, Horvátország és Írország)
alkalmazták, mint a konfliktusrendezésnek, a békemegteremtésének eszközét,
- alkalmazható helyreállító
igazságszolgáltatásban is,
- előnyös lehet az üzleti kommunikációban is,
- és a világban számos
EMK-alapon szervezett iskolát működtetnek már.
Dr. Rosenberg a
Nemzetközi EMK-központ nonprofit szervezetének megalapítója és oktatási
vezetője. A szervezet célja túl nő a kommunikáción, egy békésebb világ
megteremtésére irányulnak erőfeszítéseik, aminek kiinduló alapja minél
szélesebb körben megismerni az EMK konfliktus kezelő folyamatát.
Ha sikerült felkeltenem érdeklődéseteket szeretettel ajánlom
nektek a blogban említett könyveket:
Dr. Marshall B. Rosenberg: A szavak ablakok vagy falak
Dr. Marshall B. Rosenberg: Így is lehet nevelni és
tanítani
és természetesen a trénert:
Strasser Katalin
tréner, mediátor
+36 70 2506233
www.emkommunikacio.hu
tréner, mediátor
+36 70 2506233
www.emkommunikacio.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése