Erőszakmentes kommunikáció az iskolában - 3.rész
Itt fejeztem be előző
blogomat.
A EMK-nak négy fő alkotóeleme van:
- a megfigyelés, az érzés, a szükséglet és a kérés.
Mit
jelent ez?
Röviden az ERŐSZAKMENTES KOMMUNIKÁCIÓ lényege
Dr. Marshall B. Rosenberg könyvéből mazsolázva.
A
MEGFIGYELÉS
Lényege, hogy elválasszuk egymástól a tényeket azok értelmezésétől és értékelésétől. A megfigyelés arra vonatkozik, hogy az adott szituációban
mi az, ami objektíve történt: mi az, amiről egy elfogulatlan kívülálló is
ugyanúgy számolna be. Ez a tényközlés megnyitja az utat a kommunikáció felé.
·
nem véleményezés, értékítélet ( rossz, jó…)
·
nem minősítése ( buta vagy,…..)
·
nem általánosítás ( mindig, soha, valahányszor….)
Ezek a vitapartnert rögtön
védekező pozícióba kényszerítik.
Dr. Marshall könyvében
érdekes kérdést tesz fel?
„Vajon a pozitív minősítés (pl. „Béla okos ember”) zsiráful
van-e? A válasza határozottan: nem.
A pozitív,
mi több: a semleges minősítés (pl. „Béla villamosvezető”) is ítéletet fogalmaz
meg: az embert azonosítja a viselkedésével. Lehet, hogy Béla azzal keresi a
pénzt, hogy reggeltől estig villamost vezet – azonban Béla egy csomó más dolgot
is csinál; teljes ember, érzések és szükségletek komplex szövevényével. Ha
ráragasztunk egy címkét, akkor szinte mindegy is, hogy a címke felirata
„ostoba”, „okos” vagy éppen „villamosvezető”: pusztán a címkézés tényével
erőszakot alkalmazunk.”
AZ ÉRZÉS
Az EMK-nak
talán a legnehezebben megtanulható eleme az érzések és gondolatok
szétválasztása.
A köznapi életben az érzés szót gyakran használjuk:
-
a gondolat vagy vélemény szinonimájaként - pl. „Az
az érzésem, hogy ez a film unalmas”
-
vagy e mögé bújtatjuk a másik minősítését - pl. „Úgy érzem, te
tévedsz”
Az érzések jellegzetessége, hogy nincs rajtuk
mit vitatni. Olyan nincs, hogy valaki „hibásan érez”. Ebből az is következik,
hogy nincs „helyes” vagy „helytelen” érzés: minden ember minden valós érzése
egyformán tiszteletre méltó.
Az EMK két dolgot tesz az
érzésekkel. Egyrészt őszintén felvállalva elmondja a saját érzéseit (pl.
„félek”), másrészt igyekszik meghallani – a másik érzéseit (most ő „fél”).
A SZÜKSÉGLET
Szükséglet alatt az EMK-ban egyetemleges emberi igényeket értünk. Ilyen
szükséglet lehet például a biztonság iránti igény, a társadalmi megbecsültség igénye, a pihenés iránti igény.
pl. Kamasz lány: - Amikor nem hívtalak fel, akkor
aggódtál, mert arra lett volna
szükséged, hogy tudd: nincs semmi
bajom?
Anya: - Erről van szó.
A KÉRÉS
Az EMK-ban megfogalmazott kérés pozitív, konkrét, teljesíthető és elutasítható.
Ha hangot adtam annak, hogy
egy konkrét helyzetben mit érzek és milyen szükségletem van, megkérhetem a másikat, hogy tegyen meg
valamit.
Akkor valódi a kérés, ha
utána beszélő hajlandó együtt érezni a másik féllel, figyelembe véve az ő
szükségleteit, még akkor is ha az adott pillanatban ez elutasítást jelent.
Van olyan, hogy nehéz a
megfelelő kérést megfogalmazni.
Ez leggyakrabban oda-vissza táncolást jelent
önmaga és a másik között, a megfigyelések, érzések és szükségletek
birodalmában, és valószínű, hogy a probléma tényleges megoldásához csak több
kérésen át vezet az út.
vége következik…………
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése