Oktatás a Cserkészetben II.
A
cserkészek „oktatása” tehát a mai napig őrsökben folyik. Az őrsi órák azonban
már nem hasonlítanak teljen a Bi-Pi féle őrsi órákra, hiszen a cserkészet sokat
átvett az iskolai oktatás módszereiből is. Azonban az iskolai tanórákhoz is csak
egy- egy szempontból hasonlítanak. Mindent játékos, szórakoztató keretek között
tanulnak a gyerekek. A cserkész nevelési módszerhez hozzátartoznak a
külsőségek, mint például az egyenruha, alaki ismeretek, megbízatások és rangok.
Mindezek a nevelés elősegítését hivatottak szolgálni, hiszen a gyerekekben nagy
az igény a közösséghez tartozás és az
elismerés iránt.
Az
őrsi óráknak meghatározott rendjük van. Az órák imával kezdődnek és végződnek.
A névsor után a következő hetek programjainak ismertetése következik. Ezt
követi az új anyagrész ismertetése. Fontos, hogy ez a legkevésbé történjen
frontális módon. Az őrsvezetőnek be kell vonnia a gyerekeket az órába, ezért a
tanulás valamilyen érdekes feladat formájában történjen. Ez nagyjából fél vagy
háromnegyed óra. Az anyag lényegét természetesen le kell írniuk. Az őrsi óra
utolsó fél vagy háromnegyed órája játékkal, énekléssel és beszélgetéssel zárul.
Ez a felépítés is a nevelést, magatartást és az önfegyelem gyakorlását
szolgálják.
A
cserkészet 10-11 éves gyereket céloz meg elsősorban. A legkisebb egység tehát
az őrs, melynek élén az őrsvezető áll. Az első évben a gyerek megtanulja az
alapvető ismeretek a cserkészetről. Megismeri a cserkészetet, a csapatot,
hiszen nagy hangsúlyt kap a közösség építés ebben az évben. Év végén az újoncok
a sikeres újonc próba után fogadalmat tesznek, a megismert alapeszmékre, kiemelten a 10
cserkésztörvényre. Felvehetik a cserkészegyenruhát és a csapat külsőleg is
befogadja őket. Természetesen ez a fogadalom nem akarja szabályokhoz láncolni a
gyereket, éppen ellenkezőleg, mindez nevelési célzatú. Arra indítja a
cserkészt, hogy jobbá nevelje önmagát. Nagyon hasonlít a felzárkóztatás
pedagógiájában megismert „szerződés” kötéshez.
A
következő években mélyítik tudásukat, minden egyes témakörben - 10 témakör van.
Nagyon ajánlott, hogy az 1. próba letételig – ami egy bizonyos tudásszint
elérését bizonyítja – a 10 témakör 2 év
alatt legyen feldolgozva. Ugyanígy a 2. próba letétele újabb 2 évet jelent,
ahol már hangsúlyozottan szerepet kap a felelősségvállalás. Van lehetőség 3. és
egyéb külön próbák letételére is, amiket egy-egy ismeret elsajátítása után
szerezhetnek meg (fényképezés, főzés stb..) Minden próba után felvarrót kapnak,
amit felvarrhatnak az ingükre, tanúsítva, hogy birtokában vannak ennek a
tudásnak.
Tehát
14 – 15 évesen a gyerek már eléggé felkészült, ahhoz, hogy saját őrsöt kapjon.
Érettségét a feladathoz az idősebb és tapasztaltabb vezetők döntik el. Ha a
vezetők úgy gondolják, akkor őrsvetői képzésre küldik a cserkészt. Az itt
szerzett felkészülés és az elmúlt évek tapasztalataiból és élményeiből
táplálkozva kapja meg és vezeti saját őrsét, amely csak néhány évvel fiatalabb
gyerekekből áll.
A
cserkészet megőrizte gyökereit, de a módszerek és a felhasznált eszközök
területén változott, haladt a korral. A cserkészek a sikeres próbázáshoz
szükséges anyagokat elektronikus formában is megkapják. Bár elsősorban még
mindig a füzetbe jegyzetelést részesítjük előnyben, az elektronikus „tananyag”
hasznos tud lenni, ha valakinek be kell pótolnia egy anyagot. A cserkészek
rendszeresen kapnak házi feladatot. Többek között olyan feladatot, amikor Önállóan
kell felkészülniük egy történelmi személy vagy eseményből. Az információt
nemcsak könyvekből, hanem az Internet használatával is begyűjthetik.
Természetesen fontos, hogy megbízható forrásnak számítson az adott webhely. Az
egyes próbarészekből, ismeretanyagokból – amelyek alkalmasak arra – tesztek kitöltésével
is számot adhatnak.
A
technikát leginkább az információ megosztás területén tudjuk használni. A
csapatunkban is működik levelezőlista, de a tapasztalatunk az, hogy a gyerekek
egyre kevésbé használják ezt csatornát és nem elég interaktív számukra. Ezért
egyre inkább a Facebook adta lehetőségeket használjuk ki mi is. A hozzászólási
lehetőség az esemény létrehozás kedvelt a mi cserkészeink körében is. Bár
mindig hangsúlyozzuk, hogy az esemény csak tájékoztató jellegű, mind a program
leírásában, mind a résztvevők tekintetében. Igyekszünk továbbra is az
őrsvezetőket arra ösztönözni, hogy tartsák meg személyes kapcsolatukat az őrsükkel.
Azt gondolom a cserkészetnek mindig „élőnek” kell maradnia, éppen ebben van
nagyszerűsége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése