Amikor megismertem az ERŐSZAKMENTES KOMMUNIKÁCIÓ modell lényegét nagyon
felkeltette érdeklődésemet, hogy milyen módon működik ez a gyakorlatban, hogyan
tudom hasznosítani a pedagógusi munkám során. Ma már bátran merem ajánlani
mindenkinek, mert működik.
Dr. Marshall B. Rosenberg:
Így is lehet nevelni és tanítani című könyvében olvastam –
„Külföldi tapasztalat az,
hogy azokban az iskolai közösségekben, amelyekben a diákok és a tanárok
partnerek – azaz a nevelés Marshall erőszakmentes, az életet gazdagabbá tevő
módszerén alapszik-, valódi tanulási közösségek fejlődnek ki, és az iskola nem
személytelen megszégyenítő versenypályaként működik. A diákok megélhetik, hogy
az iskola a felfedezések, az érzések és ötletek megosztásának izgalmas helye.”
Elgondolkoztam, hogy ez a megtanult kommunikációs modell képes erre? Igen,
de az EMK azért ennél több.
Egy pszichológus tanárom mondta, hogy a
több évet a pályán eltöltött pedagógusokat pár mondatuk után meg lehet ismerni. Pedagógusi „betegségnek” nevezte,
hogy a napi irányító attitűd személyiség változást okozhat. A pedagógusra
jellemző: könnyedén minősít, általánosít
és kinyilatkozik, az empátiája és elfogadási képessége lecsökken. A pedagógusok
elvesztik az egyenrangú partneri kapcsolatot a diákokkal és nem értik miért
esik nehezükre az oktatás.
Az
EMK-nak két fókusza van:
-
az egyik az empátia,
vagyis a beszélgető partnerre való együtt érző odafigyelés
-
a másik az őszinte
önkifejezés: oly módon, hogy az a másikat lehetőleg együtt érző odafigyelésre
indítsa.
Feladatunk van ezen a téren
magunkkal és feladatunk, hogy a megszerzett tudásunkat ezen a téren is tovább
adjuk tanítványainknak.
Folytatom…………..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése