Kulcsok a jó prezentációhoz.
A pozitív légkör és a kapcsolatteremtés a legfontosabb
Minden jó előadásnak
tanulóközpontúnak kell lennie, és össze kell, hogy kapcsolódjon a tanulók saját
céljaival, valamint már meglévő tudásukkal.
„Minél több
összeköttetést hozunk létre, annál többet tanulunk.”
A virág tökéletes
metafora, hogy ezt pozitív képpel társítsuk:
„Mi szükséges ahhoz,
hogy virágainkat növekedéshez segítsük?”
Egy másik technika,
amely kezdetektől garantálja a tanulók és a tanár összhangját, az, amikor egy
puha, színes labdát dobunk az önként jelentkezőkhöz, hogy elmondhassák azt,
amit a témáról már tudnak, és elmetérképet rajzolunk, amelyen ábrázoljuk az
azonos pontokat - így egy előre elkészített térkép számba veszi a fő „tanulási ágakat”.
A prezentáció egészének
is pozitívnak kell lennie. A facilitátornak soha, semmilyen módon nem szabad
azt sugallnia, hogy az óra minden, csak nem vidám, például úgy, hogy „most vége
a szünetnek, térjünk vissza a kemény munkához”.
Minden felnőtt
megtapasztalhatta, hogy a gyerekek tanulási képességei kedvező, pozitív légkörben
szárnyalnak. Minden jó, facilitátor megpróbálja újrateremteni ugyanezt a
pozitív, örömteli légkört az osztályteremben. És, mint minden jó reklámszöveg-író,
nem restellik a fáradságot, hogy hangsúlyozzák a téma könnyűségét.
A tudatos és a
tudattalan prezentáció összekötésének fontosságát emeli ki. Szerinte
mindannyiunknak óriási, feltárásra váró agyi kapacitásaink vannak.
Sok ember azt gondolja, hogy
minden tanulás legfontosabb része tudattalanul megy végbe; és a jó tanárok, prezentációjuk logikusságával, etikusságával, élvezhetőségével és stressz
mentességével, eltávolítják a tanulás korlátait. Figyelembe veszik a poszterek
és a „periférikus anyagok” fontosságát, mint amelyek részei a teljes
prezentációnak.
A teljes képet mutassuk be először
Lényeges prezentációs technika,
hogy először a „nagy képet” mutatjuk be, áttekintést nyújtva, hasonlóan a
puzzle játékok képeihez, így az összes darab később a helyére kerülhet. Ismét
hangsúlyozzák, hogy a poszterek vagy más periférikus anyagok jó előre
bemutathatják a nagy képet, így mindig a fókuszpontban lehetnek.
Egy történet elmesélése szintén nagyszerű
áttekintő technika.
A tanulmányutak erősen ajánlottak
bármilyen tanulmány megkezdésekor, azért, hogy a nagy képet működés közben
láthassuk.
Elmetérképek rajzolása a tanulás
kezdetén, amelyek magukban foglalják az összes fő „ágat”, lehetővé teszi a
tanulóknak, hogy később odarajzolhassák a kisebb ágakat is.
Vonjuk be a tanulásba valamennyi érzékszervet!
Minden jó prezentáció hatást
gyakorol az összes egyéni tanulási stílusra. Szinte minden oktatási rendszerben
a leginkább figyelmen kívül hagyott tanulási stílus a kinesztetikus vagy a
mozgásos. Minden jó tanulási tapasztalat sok szóbeli stimulációval, sok
zenével, sok képpel rendelkezik, azonban az igazán nagyszerű tanárok gondot
fordítanak arra, hogy sok cselekvés, sok részvétel és sok mozgás is legyen. Még
akkor is, ha a tanulók vizuális típusúak, mindenki cselekvésbe ágyazza az
információt.
Lépjünk ki az előadói szerepből!
Valószínűleg ez követeli meg a
legnagyobb személyes változást a tanítási stílus kapcsán. Az összes nagyszerű „tanár”
aktivátor, facilitátor, edző, motivátor és szervező.
Fordítsunk figyelmet a „nem tudatos” tanulási folyamatokra!
A legtöbb tanulás „nem tudatos”,
a szoba elrendezése, a poszterek, a testbeszéd, a beszéd tónusa és a pozitív attitűd
alapvető részét képezik a tanulási folyamatnak.
Fontos a sok szerepjáték és „szerep”
A tanítók arra is ösztönzik
hallgatóikat, hogy „játsszák el a darabot”. Kevés hatékonyabb módja van a
tudományok elsajátításának, mint az, hogy eljátsszuk híres tudósok szerepeit,
vagy ha úgy tanulunk történelmet, hogy egy történelmi színtérre helyezzük
magunkat.
Szervezzünk sok „állapotváltást”!
A legjobb tanárok sok
„állapotváltást” szerveznek, így a tanulók váltogatják az éneklést, a
tevékenységeket, a beszélgetést, a megfigyelést, a ritmizálást, az elmetérképezést,
a csoportos vitákat. Ennek két oka is van:
1. Megerősíti az információt
minden tanulási stílus esetében; és
2. Tömbökre osztja fel az órát a könnyű
tanulás érdekében.
Mindkettőnek nagy hatása van
arra, hogy milyen mértékben sajátítjuk el az információt.
Például, mára bebizonyosodott,
hogy bármilyen prezentáció során a tanulók általában legkönnyebben azokra az
információkra emlékeznek, amelyeket először, illetve utoljára hallottak, vagy a
„kiemelkedőkre”, amelyek megragadták fantáziájukat. A rendszeres
„állapotváltások” számos lehetőségét biztosítják a „kezdeteknek”, a „végeknek”
és a grafikus példáknak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése