TAPASZTALATOK 2
Az
előző részben nehezményeztem azt, hogy gyerekeink jelentős hányadának
olvashatatlan az írása. Ez, szintén szomorúan mondva, van akinek „előnyére” is
válik, ugyanis nem enged betekintést a színfalak mögé, azaz a tartalomba. Az
igazi meglepetés csak ezután következne: értelmezhetetlen szöveg, tartalmi
összevisszaság, semmit nem mondó zagyvaság… számonkérés esetén persze az
ismeretek nagyfokú hiánya, és még nem is beszéltünk a helyesírási hibákról.
Hogy honnan tudom ezeket? Hát onnan, hogy az „alkotók” segítségét kérve,
nyugodtan leülve, türelmesen, megpróbáltuk megfejteni az amúgy felismerhetetlen
írásjeleket… és ez derült ki!
Ha
összegezni akarjuk mindazt, amiről eddig szó volt, elmondhatjuk, hogy az utóbbi
években, évtizedekben jelentősen romlott a gyerekek, fiatalok írás és fogalmazáskészsége.
No,… nem szeretném újra bántani a számítógépet, de ebben neki is van szerepe. A számítógép azonnali védelmére kelve azért
odateszem, hogy a mi felelősségünk viszont ennél sokkal nagyobb, mert mi
engedjük meg, hogy a gyerek a házi feladatát a gépen pötyögje be, (ami időnként
nem is rossz, csak igen általánossá vált), mi szerkesztünk olyan teszteket
melyeken a válaszokat csak be kell x-elni, (akár véletlen is adhatnak helyes
választ, amire a nebuló aztán még büszke is), az 1+1 kiszámításához
számológépet használ… és lassan lassan elérjük azt, hogy az amúgy csodákra
képes emberi agy adottságainak csak kis hányadát értékesítjük. Nem kár érte?
Manapság
egyre ritkábbak az emberek közti közvetlen találkozások, a kapcsolattartások
jelentős része a neten történik, itt viszont már csak rövid tőmondatokban, gépi
zsargonokban kommunikálunk. De ami igaz, igaz, hihetetlenül megnőtt az
információ átadásának sebessége. Egy másik veszély viszont az, hogy az
írás-olvasás minőségének romlásával párhuzamosan még egy ennél is súlyosabb
veszteség is ér bennünket: (romlik, netán megszűnik az emberek közti lelki,
érzelmi kapcsolat…elhidegülünk) Jó lenne valahogy ebben is megtalálni az
egyensúlyt!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése