Oldalak

2013. október 1., kedd

Trendivé tett tanulás?!

Érdekes kísérletet kezdtek szeptember elejével a szakiskolákban. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet a megváltozott NAT-nak és kerettanterveknek megfelelő közismereti tankönyvet készített.
Matematika tankönyv - kicsit másként
Egy kötetben az összes közismereti tárgy, ráadásul a szokásostól eltérően a kor (pontosabban az ifjak) igényeinek megfelelő szerkesztésben. Sok képpel, ábrával és színes grafikákkal, a korábbinál kevesebb szöveggel. Nem csak a könyv, az irány is egyértelműen új: nem a diákoknak kell a tankönyv stílusához alkalmazkodniuk, hanem ez utóbbi idomul a fiatalok elvárásaihoz. 25 ezer ilyen tankönyvet osztottak ki a tanulók között, kísérleti jelleggel. Sőt, a tervek szerint hamarosan megjelenik a könyv okos telefonra letölthető változata is! A szerzők reményei szerint az ifjak érdekesnek találják majd, hogy üres perceikben - mondjuk a buszra várva - nézhetik át az átlagosnál izgalmasabbnak ható könyvben szereplő tananyagot, elméláznak pár képen vagy ábrán mondjuk a trolira várva, és akaratlanul is bővítik (köz)ismeretüket.
Fanyalogni, kritizálni, legyinteni persze lehet, hosszan sopánkodva az oktatás színvonalának csökkenését. Kérdés azonban, hogy az év végén olvasatlanul a szemétbe dobott - és a tanulókra így semmilyen hatást nem gyakorló - lexikonszerű tankönyvek, vagy a magazinokra hasonlító - tehát érdekesnek tűnő - ismeretközlő kötetek érnek-e többet. Szerintem egyértelmű a válasz, még akkor is, ha közben úgy vélem, az oktatást nem szabad a klasszikus, kereslet-kínálati értelemben vett szolgáltatásként felfogni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése