Szeptembertől átalakul(t) a szakiskolai képzés. A
szakképzésben ma azok tanulnak, akik más intézménybe nem jutnak be, a rendszer
gyakorlatilag „elfekvő”. Ez azért is furcsa, mert kb. 20 évvel ezelőtt még a
szakmunkásképző intézmények közt is voltak „elit” helyek. Az oktatási rendszer
folyamatos alakítása és általában a világ képzelt elvárásai pedig
lecsökkentették a képző intézmények presztízsét, aminek egyre érezhetőbb hatása
a szakemberhiány lett. A jelenlegi rendszer arra épül, hogy a gyenge képességű
diákoknak hol tölteniük az időt 16 éves koruk és az általános iskola befejezése
közt. Összesen heti tizenkettő óra az ami a szakmán kívüli tárgyakra jut, ebből
öt testnevelés 2 pedig nyelv; a maradékon osztozik a matematika, magyar,
történelem. Közismereti tárgyakat egyetlen közös tankönyvből fognak tanulni, Oktatáskutató
és Fejlesztő Intézet fejlesztette ki, az új Szakiskolai Közismereti Program
részeként. A gyerekek mindennapjait akarták megcélozni, olyan témákkal
megragadni, ami valóban érdekli őket, ezért került be például hangsúlyosabban a
szexualitás is. Valójában a tankönyvből tanítók is csak most ismerkednek a
kiadvánnyal, így nem is tudtak érdemben felkészülni belőle. A tankönyv öt
nagyobb részből áll: az „osztályközösség-építő program” után jön a matek, a
természetismeret, a magyar-kommunikáció és a történelem-társadalomismeret. Az
új közismereti program megítélése egyelőre nagyon ellentmondásos a tanárok
között is. A módszertan az eddig megszokottól eltérő, a tanulókat sokkal inkább
be kell vonnia a tanítónak. Mayer József (az új tankönyv egyik fejlesztője)
elismeri, hogy a tanárok helyzete nem könnyű, ezért az OFI tanári
továbbképzéseket fog indítani. A program megálmodói azt remélik, hogy a
szakiskolások egy 3+2-es rendszerben később továbbtanulhatnak,
érettségizhetnek. A tapasztalat pedig majd megmutatja helyes volt-e az
elképzelés. Addig is bízhatunk abban, hogy a gyerekeket megszállja valami, és
tanulni akarnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése