Oldalak

2013. október 1., kedd

Szakmódszertani iskolai gyakorlat? Hogyan?


Az MA-Levelező mérnöktanár képzés ’Szakmódszertani iskolai gyakorlat’ elnevezésű tárgy követelményei a normál órarendi körülmények közt gyakorlatilag teljesíthetetlenek.
Nézzük meg hogyan áll össze a követelményrendszer: A kötelező óraszám tantárgyleírás szerint 8 óra labor.
Ebbe a következőknek kell beleférnie: minimum 4 óra hospitálás és minimum 15 megtartott óra. No meg persze 1 óra vizsgatanítás. A kiadott órarendben 9 óra szerepel a tárgyra. Ebbe a kilenc órába kellene beleférnie a fent felsorolt minimum 19 + 1 órának. Másik probléma, hogy órarend szerint 10 perc van átérni a gyakorlóiskolából a TMPK-ba (Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ), ez megint fizikai képtelenség.
Gyakorlati megoldásként persze „akkor mehetünk hospitálni és órát tartani, amikor csak akarunk”. Azt az apróságot hagyja a rendszer figyelmen kívül, hogy mindenki dolgozik, sokan pedig vidékiek (azt már ne is vegyük ide akinek gyereke/gyerekei vannak). Szóval bármikor mehetek, ha épp nem dolgozom. Meg persze ha kaptam volna időpontokat amikor mehetek. Mert ezt még így a 4. oktatási héten sem sikerült leegyeztetni. Akik eleve tanítanak, azok jó helyzetben vannak, hisz a saját (egyébként is megtartott) óráikat elismeri a TMPK mint gyakorló órát. Mindenki más viszont szívni fog a tárggyal. Persze teljesítjük, hiszen nem bohóckodni iratkoztunk be, de egy önmagát igen sokra tartó intézménytől igen fura ez a fajta szervezés. Például 2007 körül még lehetett felnőttképzésen tanítani, ez délután van, összeegyeztethetőbb egy átlagos munkahellyel. Ezzel szemben ebben a tanévben egy olyan középiskolába kerültem, ahol azt sem tudják mit kezdjenek velem (szemben például az előző féléves Petrikkel, ahol felkészülten vártak, jól szervezték az egészet). Érdekes az is, hogy a TMPK-val szerződött intézmények közt nincs erősáramú (tudomásom szerint). Tehát az is probléma, hogy én milyen órát fogok tartani, miközben sem a híradástechnikához, sem az elektronikához semmi közöm szakmailag.
Összefoglalva: bonyolult egy tárgy lesz, főképp szervezésileg, de megoldjuk.

2 megjegyzés:

  1. A hétköznapi (pénteken túli) óratartás valóban nagy nehézségeket okozhat - nekem is, aki nem tanárként dolgozom. Hiába csak 45 perces az óra, az utazás, némi felkészülés és a "levezetés" 2-3 órát elvesz a munkahelyemtől. Amit nem biztos, hogy tolerál a vezetőség. Éppen ezért bízom benne, hogy péntek reggelenként tudok majd órákat tartani. Az ütemterv kialakítása nálunk még a jövő muzsikája...

    VálaszTörlés
  2. A TMPK védelmére legyen mondva, hogy a követelményrendszer nem a diákok szívatása végett lett ilyen, hanem, mert ezt írják elő bizonyos paragrafusok. A szerződött iskolákkal pedig ugyanez a helyzet. Voltak jókis iskolák a listában, aztán jött a középiskolák átszervezése, és minden borult...

    VálaszTörlés