Oldalak

2013. október 3., csütörtök

Minőség biztosítás az iskolákban – Indikátorok

Minden oktatási intézménynek az a célja, hogy eredményesen működjön. Az eredményes működés alatt hasonló dolgokat értünk, mint a termelő vállatoknál, gazdaságos működés, minőségi termék, ami a piacon jól eladható. Az eredményes működéshez az iskoláknak folyamatosan fejleszteni kell működését. Ahhoz, hogy megfelelően meghatározni azokat a területeket, melyeken fejleszteni, valamilyen formában beavatkozni kell, méréséket kell elvégezni.
Az intézményi indikátor rendszer kialakításával, amely alapja az önértékelésen alapuló fejlesztő tevékenységnek, és a szakképző iskola eredményességének mérését teszi lehetővé. Az indikátorok célja az intézmény tevékenységének, eredményességének mérésére vonatkozó keretrendszer kialakítás. Az intézmény célkitűzésének elérésének érdekében, úgynevezett, csúcsindikátorokat kell meghatározni, melyek összehasonlító módon mutatják az iskola eredményességét, megalapozott adatokat ad az iskola fejlesztéséhez. A szakképző iskolák kiindulási indikátorrendszerének kiindulási pontját jelenti a 40 kulcsindikátor.
Az indikátor egy olyan jelzőszám, mely megmutatja egy adott célkitűzés megvalósulásának állapotát. Ez jelenthet elért minőségi szintet, felhasznált erőforrást vagy akár egy elért hatást. Az indikátorok fontos tulajdonsága, hogy segítségükkel egyértelműen eldönthető az eredményesség, vagyis számszerű, konkrét, értékelhető tulajdonsággal rendelkeznek. A célok teljesüléséhez meghatározott számú célkritérium lehetővé teszi az értékelést. Ezek numerikusan kifejezhető értékek, a teljesüléseknek lehetnek szintjei, határértékei vagy meghatározott standardokhoz való viszonyát fejezhetnek ki. De a cél teljesülését jelentheti egy esemény bekövetkezése, egy dokumentum elkészítése is.
Több típusú indikátort használhatunk a munkák soron, attól függően, hogy milyen jellegű cél méréséhez használjuk.
Bemeneti vagy input indikátor: Ez a mutató megmutatja, hogy milyen erőforrások állnak rendelkezésre a pedagógusoknak egy cél, projekt eléréséhez. Ilyenek lehetnek felhasznált eszközök, munkaórák, de az iskolába felvételiző gyerekek is.
Indikátor
Mutató számítása
Adatgyűjtés módja
Tervezett érték
Tényleges mérték
szakos ellátottság mértéke
Hatályos közoktatási törvény szerinti értelmezésben, csak a szakképzésre vonatkoztatva kell megadni.
kérdőív
95%
94,4%
szakképző iskola 9. évfolyamára jelentkezők és felvettek aránya –túljelentkezés (K)
A szakképző iskolába jelentkezettek és a felvettek aránya. Szakképző iskolába jelentkezőnek az számít, aki a „Jelentkezési lap”bármely helyén szakiskolát jelölt meg. Ezen tanulók számát kell viszonyítani a ténylegesen szakiskolába felvett tanulók számához.
kérdőív
140%
145%
*   a Sipos Orbán Szakiskola 2009 évi SzMBK adatinak felhasználásával

Folyamat vagy tevékenység indikátor: Az indikátor megmutatja a tevékenység azonnali és közvetlen hatását. Lehetnek fizikai mutatók, pl.: sikeres vizsgát tett tanulók száma, pénzügyi mutatók, pl.: energiafelhasználás költségének csökkenése. Előfordul, hogy a változásokról, eredményekről a nevelési folyamatban résztvevőket kell megkérdezni, diák, tanár, szülő.
Indikátor
Mutató számítása
Adatgyűjtés módja
Tervezett érték
Tényleges mérték
egy szakképző iskolai tanulóra jutó igazolatlan órák száma
A szakképzésben érintett tanuló létszám és a haladási naplóba bejegyzett igazolatlan órák éves összege alapján számoljuk a mutatót.
Osztályfőnöki beszámoló
1%
0,87%
egy szakképző iskolai tanulóra jutó dicsérő bejegyzések száma egy tanévben
A szakképzésben érintett tanuló létszám és a haladási naplókba bejegyzett dicsérőbejegyzések összege alapján számoljuk a mutatót.
Osztályfőnöki beszámoló


*   a Sipos Orbán Szakiskola 2009 évi SzMBK adatinak felhasználásával

Kimeneti vagy output indikátor: Ez az indikátor a közvetlen eredményt méri, számszerűsíti a tevékenységek során létrejött eredményt. Az indikátor rendszerben az output indikátor a legtöbb, minden iskolai tevékenységhez kell rendelni indikátort. Ilyen lehetnek pl.: végzett diákok száma, lemorzsolódott diákok, bukott tanulók száma, de itt mérjük a továbbképzésben részt vett pedagógusokat is.
Indikátor
Mutató számítása
Adatgyűjtés módja
Tervezett érték
Tényleges mérték
lemorzsolódás mértéke a szakképző iskolai tanulólétszámhoz viszonyítva
Lemorzsolódott tanulónak tekintendő az a szakképző iskolai tanuló, aki év közben elhagyta az intézményt (családi okok és költözés miatt távozókat ne vegyék figyelembe). A lemorzsolódási mutatót tanévenként kell számolni. A lemorzsolódás mértékét a szakképzésben résztvevőtanulók létszámához kell viszonyítani.
Osztályfőnöki beszámoló
6%
4,5%
adott szakmát megkezdett és befejezett tanulók aránya
A mutatót az intézményben oktatott szakmánként kell képezni oly módon, hogy a szakképző iskolát adott szakon megkezdett tanulók számát, ugyanabban a szakmában végzett tanulók létszámához viszonyítjuk.
Osztályfőnöki beszámoló
95%
89.4%
*   a Sipos Orbán Szakiskola 2009 évi SzMBK adatinak felhasználásával

Természetesen az indikátor rendszert egységes minőség biztosítási rendszerbe kell integrálni, a tanév éves munkarendjébe, meg kell teremteni a szervezeti kereteket. Biztosítani kell a mérések rendszerességét, kiértékelése és az eredmények tárolása. A kiértékelések után lehetőség van beavatkozni a rendszerbe, változásokat eszközölni, ami lehet egy újabb projekt és ehhez a projekthez is kell rendelni kulcsindikátorokat, amit rögzíteni kell a minőség biztosítási rendszerben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése