Amikor megtudtuk, hogy az írás is a feladatok közé tartozik
a félévben, gondolkodóba estem, hogy vajon ezzel mit fogok kezdeni? Valami
nagyon jót, tudományosat, frappánsat, egyedit kellene csinálni? Belenéztem
mások írásaiba, és közben azon gondolkoztam, hogy talán az lesz a legjobb, ha
meg sem próbálom feltalálni a spanyol viaszt, inkább megosztom a saját
gondolataimat és tapasztalataimat egy adott témában, és bízom benne, hogy lesz
aki reagál rá, mert tényleg érdekel mások véleménye is ez ügyben. 4 bejegyzést kell írni, és mivel nálam ezek egymáshoz kapcsolódóak lesznek, nem fogok sokat várni a közzétételükkel, a napokban mindet felteszem.
Néhány éve már korrepetálok, főleg matematikát. Fő- és
középiskolásoknak egyaránt, de többségben voltak/vannak a főiskolások. Ez idő
alatt egészen eltérő adottságú emberekkel volt alkalmam találkozni, és közben
azt láttam/látom, hogy hatalmas problémák vannak az oktatási rendszerben. Ennek
okait próbálom megfejteni már régóta, és igyekszem mindenféle szemszögből
vizsgálni az ügyet. Én magam még diák vagyok, de mellette mint „magántanár” is
működöm, az már 2 szemszög. Emellett minden „diákomnál”, a szüleiknél
(amennyiben középiskolás gyerekről van szó), ill. tanároknál is kérdezősködöm,
hogy hogyan látják ezt.
Elképesztő, hogy olyan embereknél, akik matematika miatt
jönnek hozzám, milyen egyéb hiányosságokat kell még pótolnom pluszban. Pl.
nagyon sok a mai fiatalok körében a funkcionális analfabéta. Meg kell nekik
tanítanom, hogy amit elolvastak, azt hogyan kell értelmezni, mit kell vele
kezdeni. Mindezt 17-18 éves, vagy pár évvel idősebb fiataloknak! Egyikük például
még azt sem tudta, hogy a Négyjegyű függvénytáblázatok az egy könyv. Hogyan
lehetséges, hogy ezt 19 évesen valaki nem tudja (teszem hozzá egy nagyon jó
képességű, okos fiatalról van szó)? Miért nem került ez még soha szóba az
órákon?
A főiskolásaimnál például nem az a nehéz általában, hogy elmagyarázzam
a komplex függvényvizsgálat, vagy az integrálszámítás rejtelmeit, hanem hogy
fogalmuk sincs, hogy mi is az a logaritmus, nem tudnak alapvető függvényeket ábrázolni,
nem megy kapásból egy nem túl bonyolult két-ismeretlenes egyenletrendszer
megoldása stb. Ellenben minél idősebb ember kerül hozzám, annál kevésbé
találkozok ilyen gondokkal. Pl. az eddigi legidősebb diákom egy 50 fölötti nő,
aki levelezőn főiskolás. Azt hittem, hogy nagyon nehéz dolgom lesz vele, mert
bizony nem tegnap volt már neki a középiskola, ezzel szemben kiderült, hogy
sokkal jobban emlékszik a gimiben tanultakra, mint bármelyik másik tanítványom.
Emellett tökéletesen használja a Négyjegyű függvénytáblázatokat, és örömmel
láttam hogy sok olyasmire emlékszik, ami szerintem alap dolog lenne, de
valahogy mégsem az a korosztályom számára. A fiatalok tudásszintje sokszor
meglepően alacsony, pedig elég gyakran nem a képességekkel van a probléma. Erre
példának azt a fiút tudom felhozni, aki úgy került hozzám anno, hogy 11.
osztályban megbukott matekból, és nyáron a pótvizsgára kellett őt felkészíteni.
Tanult szépen, sikerült is neki a „pótmeccs”, így végzős lehetett. 12. osztályban
is járt hozzám végig, első félévben nem túl gyakran, de az érettségi előtti
hónapokban már ismét sűrűbben. Ezt a gyereket, akit 11. osztályban meg kellett
buktatni, sikerült felhozni egy erős 3-as szintre, úgy, hogy azért nem
erőltette meg magát túlzottan. Az érettségije pár pont híján 4-es lett (ha nem
figyelmetlenkedik el 1-2 feladatot, meg is van neki). Kérdem én ezek után:
miért bukott meg egy évvel korábban? Hol van a hiba a rendszerben? Minden
bizonnyal több helyen, hiszen ez egy rettentően összetett dolog, amit nem lehet
varázsütésre megoldani.
A további blogbejegyzéseimben megpróbálom vázolni a diákok,
a szülők és tanárok szemszögéből a helyzetet, ami pár év kérdezősködései alatt „gyűlt
össze”, kiegészítve természetesen a saját (mint magántanár és mint diák)
meglátásommal. Bízom benne, hogy mást is foglalkoztat a téma, és hogy az olvasóim is megosztják a véleményüket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése