Oldalak

2013. december 11., szerda

Tantermek akusztikája

A tanárok és a diákok munkáját jelentősen befolyásolhatja az akusztikai környezet, amelyben dolgoznak. A beszédérthetőséget alapvetően határozza meg a tanterem akusztikai tulajdonsága. Emellett a háttérzaj elvonja a figyelmet, zavarja a koncentrációt. Mindezek eredményeként mind a tanár, mind a diák hamarabb elfárad, az oktatás hatékonysága csökken.

Az optimális megoldás az lenne, ha az oktatási intézményeknek lenne lehetősége a tantermeket úgy kialakítani, hogy azok akusztikai szempontból megfeleljenek tanítási célokra. Sajnos Magyarországon nincs erre vonatkozó szabályozás, ezért a források előteremtése is problémát okoz. Létezik egy előkészített ISO szabvány (SS 02 52 68), amit Svédországban dolgoztak ki, azonban hazánkban csak nagyon kevés iskolában van mód ezt alkalmazni. A szabvány előírja a legnagyobb megengedhető háttérzaj szintjét, valamint a terem utózengési idejét is meghatározza.

A szűkös lehetőségek még nem jelentik azt, hogy fel kellene adnunk a jobb környezetre való törekvést! Ugyanis kisebb beavatkozással is javítható a tantermek akusztikája. Mindössze egy hangelnyelő álmennyezet építésével a termek utózengési ideje nagymértékben csökkenthető. A rövidebb lecsengés javítja a beszédérthetőséget, csökkenti a háttérzaj szintjét.
Különösen fontos lenne ez a tornatermekben, ahol extrém zengő térben, az óra jellegéből adódóan zajos körülmények között zajlik az óra. A helyzet ebben az esetben azért is nagyon fontos, mert az a magas zajszint a tornatanároknál már halláskárosodást is okoz.

Úgy tapasztalom, hogy a témáról keveset beszélünk, pedig tapasztalatom szerint minden olyan esetben, ahol elvégezték az akusztikai korrekciót, a tanároktól nagyon pozitív visszajelzés érkezett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése