A tanárok és a diákok munkáját jelentősen
befolyásolhatja az akusztikai környezet, amelyben dolgoznak. A beszédérthetőséget
alapvetően határozza meg a tanterem akusztikai tulajdonsága. Emellett a
háttérzaj elvonja a figyelmet, zavarja a koncentrációt. Mindezek eredményeként mind
a tanár, mind a diák hamarabb elfárad, az oktatás hatékonysága csökken.
Az optimális megoldás az lenne,
ha az oktatási intézményeknek lenne lehetősége a tantermeket úgy kialakítani,
hogy azok akusztikai szempontból megfeleljenek tanítási célokra. Sajnos
Magyarországon nincs erre vonatkozó szabályozás, ezért a források előteremtése
is problémát okoz. Létezik egy előkészített ISO szabvány (SS 02 52 68), amit
Svédországban dolgoztak ki, azonban hazánkban csak nagyon kevés iskolában van
mód ezt alkalmazni. A szabvány előírja a legnagyobb megengedhető háttérzaj
szintjét, valamint a terem utózengési idejét is meghatározza.
A szűkös lehetőségek még nem
jelentik azt, hogy fel kellene adnunk a jobb környezetre való törekvést! Ugyanis
kisebb beavatkozással is javítható a tantermek akusztikája. Mindössze egy hangelnyelő
álmennyezet építésével a termek utózengési ideje nagymértékben csökkenthető. A
rövidebb lecsengés javítja a beszédérthetőséget, csökkenti a háttérzaj szintjét.
Különösen fontos lenne ez a
tornatermekben, ahol extrém zengő térben, az óra jellegéből adódóan zajos
körülmények között zajlik az óra. A helyzet ebben az esetben azért is nagyon
fontos, mert az a magas zajszint a tornatanároknál már halláskárosodást is
okoz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése