Oldalak

2013. december 12., csütörtök

Hangfelvételek minősége az oktatásban

Hangfelvételek bejátszása nem csak zenei órákon fordul elő, hanem például idegen nyelv órákon is fontos szerepe van. Nem mindegy tehát, hogy milyen minőségben szólaltatjuk meg a bemutatni kívánt hanganyagot.
A nyelvórán kulcsfontosságú volna a beszédérthetőség. Az utóbbi években sokat javult a helyzet, hiszen a digitális technika már lehetővé teszi nagyon jó jel-zaj arányú felvételek készítését. A leggyakrabban kis hordozható készülékekkel történik a lejátszás, melyeknek saját beépített hangsugárzója van. Ezek átviteli tulajdonsága igencsak korlátozott, minőségük kevésbé jó, még egyszerű szöveges felvétel esetéis.
Zenei középoktatásban zeneirodalom és hangtechnika órákon gyakran elemző zenehallgatás történik, amikor a diákoknak bizonyos stílusbeli jeleket, vagy éppen akusztikai jelenségeket kell megfigyelni. Ehhez minimum sztereó lehallgatásra alkalmas rendszer szükséges, és egy olyan szimmetrikusan kialakított helyiség, ahol a sztereó irányok is érvényesülnek.

Mindkét esetben a hanghordozó és a hangrendszer minőségén túl szerepet játszik a tér is, ahol megszólaltatjuk a hanganyagot. Hiszen hiába a jó felvételi minőség, a technika, egy zengő gimnáziumi tanterem 4 m-es belmagassággal teljesen összemossa a szavakat, zenei motívumokat.


Azért tartottam fontosnak, hogy erről írjak, mert napjainkban a vizuális kultúrára figyelünk oda inkább. Holott a zenei, hangkultúrának legalább olyan jelentősége van, csak éppen nincs annyira szem előtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése