Oldalak

2013. december 12., csütörtök

Magyarország gazdasága és oktatása

Magyarország gazdasága és oktatása

Mandácskó Zoltán
 
 
2009-ben az ország egy rendkívül mély válságot élt meg. Ez volt az az év, amikor is a termelés meredeken zuhant, az év közepére elérte azt a mélypontot, ahol megállt. A GDP drámai mértékben romlott, ahogy a foglalkoztatás is jelentős mértékben visszaesett. 2010-11-re jellemző volt egy gyenge kis növekedés, majd a 2012-es év mutatói ismét egy lassú zuhanásról adnak számot. A közfoglalkoztatásnak köszönhetően a munkanélküliség száma ismét a válság előtti szintre emelkedett. Az más kérdés, hogy eme „munkahely-teremtési program” mennyire hasznos az ország számára…[6]
„A magyar gazdaságra ható legfőbb kockázati tényezők az alábbiak:
– a gazdasági növekedés lassulása, illetve elhúzódó recesszió
– az exportpiaci kereslet zsugorodása
– a beruházások volumene tovább mérséklődhet, hiányoznak a beruházás feltételei
– a bankok vállalati hitelezésének befagyása, „zombi bankrendszer” kialakulása
– a gazdaságpolitika kiszámíthatatlansága miatti bizalomvesztés.”[1]
Ha versenyképességet nézünk, akkor több mutatót kell megvizsgálni, ami egy elég jó és hiteles eredményt ad számunkra. Ezek a mutatók: oktatás, adózás, jog, politika, kereskedelem, erkölcs.[7] Azon múlik főleg a versenyképesség, hogy az iskola meg tudja-e előzni a korát, képes-e az sztenderd tartalmak mellett előremutató friss, új tartalmakat is megosztani.
„A termelő és a nem termelő ágazatok eltérő munkaerőigénye közismert tény. Az ipar nagyjából 3/4 részben fizikai dolgozót igényel, majdnem függetlenül a cég nagyságától. A nem termelő ágazatokban ez az arány jóval kisebb. Az igazi eltérés azonban a kisebb vállalatoknál van. Míg a nagyobb vállalatoknál (300 fp felett) a nem termelő szférában is 60-70%-os a fizikaiak aránya, addig a 100 fő alattiaknál 1/3-nál is kevesebb. Mindez azt jelenti, hogy az ipar részarányának csökkenésével, és különösen a kis kereskedő és szolgáltató cégek szaporodásával a gazdaság jelentős többletet igényel a képzettebb, jellemzően érettségivel és valamilyen - közép- vagy felsőfokú - szakképzettséggel rendelkező munkaerőből.”[2]
A 2008-ban útjára indult gazdasági válság az oktatási rendszerekre is nagy hatással volt. Megnőtt a munkanélküliség, ami oktatás-képzés iránti igények növekedéséhez vezetett. Átrendeződik az oktatási rendszer, kevesebb a költségtérítéses hallgató. Más országok pénzzel próbálták megoldani a problémát, mi nem.[8] Egyértelműen kimondható, hogy a gazdasági válság az oktatás területén nagy fokú visszaeséshez vezetett.
A nagy problémákat a strukturálatlanság jelenti. „A munkaerő-piaci adatok alapján a hiányterületek is más képet mutatnak, mint ahogy az egyes szereplők jelzik azokat. A felsőoktatásban a jogi területen sokan, a természettudományos szakokon pedig túl kevesen végeznek, éppen ezért az előbbin több éve szűkítik, utóbbin emelik a felvételi keretszámokat. Ugyanakkor a Diplomás pályakövető rendszer legfrissebb eredményei szerint a jogot végzettek gyorsabban, nagyobb arányban és lényegesen magasabb bérért tudnak elhelyezkedni, mint a természettudományos terület friss diplomásai. A képzési oldal egyoldalú szabályozása tehát, nem látszik megoldani a gondokat.”[3]
Ezen információk után nyíltan és egyértelműen ki lehet mondani újra és újra, hogy a gazdaság és az oktatás együtt járó kifejezések. Ha fejlődik a gazdaság és ezt követi, figyeli az oktatáspolitika, fejlődni fog az oktatást. Olyan rendszer alakul ki, ami figyeli a munkaerőpiac kéréseit, hiányait és ezeket a hézagokat, tanult emberekkel kitölti. Ez a folyamat egy hosszú folyamat. Mire kialakul és működőképes lesz éveknek el kell telni. Ezek a pályakövető rendszerek ezt hivatottak kiszolgálni, hogy jó statisztikákat lehessen készíteni, azokat kiértékelni és megfelelően lépni. Persze ehhez az is kell, hogy a végzettek akarjanak segíteni, támogatni és fejleszteni.
„Van egy ország, ahol álmomban jártam: Magyarország, ahol az arcodban láttam a magam arcát.  Az ölelésben bőség, az igaz ügyben hűség voltál. Én ezt az arcot már őrzöm, Magyarország! Hiszek az álmomban egy életen át...”[4] Ezt a versszakot, mely most prózaként van szerkesztve, Oláh Ibolya énekelte és énekli azóta is, melynek, ha a sorait, szavait vizsgáljuk, értelmezzük, átéljük valami különleges érzés vesz körbe minket. Örökérvényű a szöveg. Már csak azért is, mert sokan nagyon szeretnénk, ha az országunk felemelkedne és kicsit lehessen nyugodtabban élni, családot alapítani, gyereket nevelni és a nyugdíjas éveket nyugalomba eltölteni. Ehhez mindannyiunk ereje és kitartása szükséges és a bizalom, hogy bízzunk magunkban és azt a képet, melyet álmunkban látunk akarjuk megvalósítani. Nem nagyban, csak a saját környezetünkben. Ha mindenki a saját környezetében „megteszi, amit megkövetel a haza”, már jó úton haladunk!


[1] Tények, előrejelzések és kockázatok (2013/1), MKIK GVI, 11.oldal
[2] A gazdaság versenyképessége és az oktatás (1997), Bessenyi István-Mártonfi György, 29. oldal
[3] Az oktatás gazdasági és társadalmi környezete (2012), OFI
[4] Magyarország (2005) - Oláh Ibolya - énekes, Geszti Péter - dalszöveg író, Tardos Béla - zeneszerző


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése