Oldalak

2013. december 11., szerda

Oktatási problémák, több szemszögből II.



Az előző (és egyben első) írásomban kifejtettem, hogy mi az a téma, amiről írni szeretnék. Az oktatásbeli hiányosságokkal kapcsolatos gondolataimat osztom meg az olvasókkal, ami elsősorban azért foglalkoztat, mert amióta korrepetálok, több nézőpontot is láttam, illetve ebben a formában volt a leglátványosabb számomra, hogy mennyire nagy a gond. Különböző iskolák különböző felkészültségi szinten lévő diákjaival hozott össze a sors, és sokszor csodálkozom azon, amiket mondanak.

A második, harmadik és negyedik bejegyzésemben a különböző szemszögeket szeretném taglalni. Természetesen nem lehet ilyen rövid terjedelemben mindenre kitérni, de azért megpróbálok pár általam (is) tapasztalt, fontos dolgot leírni. 

Mint említettem az előző bejegyzésben, több régi tanáromat megkérdeztem a véleményükről. Tulajdonképpen azt a választ kaptam szinte mindegyiküktől, amit én is látok: egyik nagy probléma, hogy a szülők mintha nem is lennének. Természetesen tisztelet a kivételnek, szerencsére vannak, mint ahogy minden későbbi megállapításomnál is igaz. Ennek több oka is lehet. Be kell látni, hogy nem éppen egyszerű megélni, és sok szülő van rákényszerülve arra, hogy mellékállást is vállaljon a főállása mellé, ill. a munkahelyek sem arról híresek általában, hogy túl humánusak lennének, amennyire lehet, kihasználják a dolgozóikat. Másik véglet, akinek viszont az ideje megvan, de egyszerűen nem foglalkoztatja a gyermek tanulmánya kellőképpen.
A lényeg azonban, hogy sokaknál jellemző, hogy nagyon kevés időt töltenek otthon, ezáltal keveset foglalkoznak a gyerek(ek)kel. Lényegesen kevesebb időt fordítanak a nevelésre és ellenőrzésre, mint ahogy az szükséges lenne. Rengeteg tanár tapasztalja, hogy nem mennek be a szülők fogadóórákra, nem kérdezik ki a véleményüket a gyermekekkel kapcsolatban, még olyan esetben sem, amikor drasztikusan lecsökken a teljesítménye rövid idő alatt. Számomra ez félig meglepő, hiszen az én családomban minden nap megkérdezték, hogy „Mi volt ma a suliban?”, „Kaptál jegyet valamiből?”, „Lesz valamikor szülői értekezlet?” „Kész vagy a tanulnivalókkal?” és hasonló kérdések. Teszem hozzá Msc-s hallgató vagyok, de a mai napig kérdezik tőlem, hogy „Írsz mostanában zh-t?”, „Van beadandód valamiből?”, „Hány vizsgád lesz?” stb., folyamatosan érdeklődnek.

Másik kategória, aki magántanárhoz küldi a gyereket. Pénz megvan rá, de nem tud/akar foglalkozni a problémás kérdésekkel, így inkább valaki másra bízza. Ez persze nem rossz dolog, nem általános negatívumnak írtam, félreértés ne essék, de az is tény, hogy akadnak olyan diákok is szép számmal, akik esetében indokolatlan „pénzkidobás” a különóra, hiszen ugyanazt a dolgot önerőből is meg tudnák tanulni, csak így kényelmesebb. 

Szintén érdekesség, hogy pár évtizeddel ezelőtt még a gyerek alig merte otthon bevallani, ha valamiből rosszul teljesített, vagy valami egyéb „problémás elem” van az ellenőrzőjében, mert tartott tőle, hogy ebből baj lesz. Ezzel szemben mi történik ma? Egyre több szülő megy be felháborodottan az iskolába, hogy számon kérje, hogy merészelték pl. megbüntetni az ő kicsikéjét (talán ha meg lenne nevelve, akkor nem kéne megbüntetni, de az önkritika gyakorlása nem mindenkinek erőssége, de ez magán vélemény).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése