Hagyományos médiumok és az informatika
Mandácskó Zoltán
Hosszú ideig minden médiummal csak a saját környezetében tudtunk találkozni. Azaz ez azt jelenti, hogy ha filmet szerettünk volna nézni, akkor vettük a kabátunk, pénztárcánk, popcornos zacskónk és beültünk a moziba. Ha egy fenomenális zenei élménynek akartunk a részesei lenni, akkor elmentünk valamilyen koncertterembe és részeivé váltunk a csodának. Ugyanígy volt a hírek megtudása a nyomatott sajtóból, újságból.
Ahogy a számítógépek tért hódítottak a világon úgy kezdtek átformálódni a szokásaink. Érdekes, hogy nagyapám a mai napig a nyomtatott sajtót olvassa, míg édesanyám már böngészget a hálón, húgommal mi mindent innen szerzünk be már a háztartásba is.
hírek
fénysebességgel érkeznek hozzánk, hogy kiváló kép- és hangminőségben
hallgathatjuk és láthatjuk rádió- és tévéműsorokat. Tévénézés,
rádióhallgatás és a még jellemzően papíron megjelenő újságok lapozgatása
közben talán nem is gondolunk arra, hogy az újságírók szinte kizárólag
számítógépen készítik el munkáikat, gyakran számítógépes hálózatok
segítségével továbbítva azt a szerkesztőségbe. A televízióstábok a
távközlési műholdak segítségével a világ bármely részéről élőben
tudósíthatnak bennünket a legérdekesebb eseményekről. A rádióműsorok,
animációs filmek, reklámok egyre gyakrabban készülnek számítógépen, és
ez az eszköz a tévé- és rádióstúdiók adásirányításában is
nélkülözhetetlenné vált.
Gondoljunk csak abba bele, hogy eddig, ha a csodálatos Metropolitan Opera előadását szerettük volna megnézni, akkor elég hosszasan utazhattunk volna, hogy egy távoli kontinens, távoli városába eljussunk és lássunk egy előadást. Ma 2013-ban lehetőség van arra, hogy akár a MüPa-ba, akár a Corvin Moziba, akár az Uránia Filmszínházba elzarándokolva a székbe beleülve HD minőségben és fantasztikus hangminőségben nézzük meg a Boleyn Anna, avagy a A walkűr előadást.
A
pedagógia mai tudományos és köznapi álláspontja szerint a hagyományos
taneszközök körébe a következők tartoznak: hagyományos 3D és szemléltető
eszközök (pl. tanulókísérleti, demonstrációs eszköz, modell, makett,
falikép, térkép), nyomtatott ismerethordozók (pl. tankönyv,
szöveggyűjtemény, atlasz, munkafüzet, képletgyűjtemény), audiovizuális
információhordozók (pl. oktató hang- és videokazetta, írásvetítő fólia,
diasorozat, iskolatévé, videó).
Az elektronikus-digitális médiumok (pl. prezentációs programok, oktató CD-ROM, e-book, DVD, on-line adatbázis, szimuláció, e-learning tananyagok).
Napjainkban a hagyományos tananyagokat, egyre nagyobb számban digitalizálják, pl. archív hang és mozgó(kép) felvételek átmásolása.
Az elektronikus-digitális médiumok (pl. prezentációs programok, oktató CD-ROM, e-book, DVD, on-line adatbázis, szimuláció, e-learning tananyagok).
Napjainkban a hagyományos tananyagokat, egyre nagyobb számban digitalizálják, pl. archív hang és mozgó(kép) felvételek átmásolása.
A
hagyományos médiumok informatikai megjelenése (digitális könyv,
internetes folyóiratok, zenehallgatás, filmvetítés számítógépen,
off-line rendszerek, digitális tudástárak CD-n és az interneten, web
rádió, on-line tévé) korunkban zajlik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése