Oldalak

2013. december 11., szerda

A taneszközök története


A taneszközök

Mandácskó Zoltán
 
 
A taneszköz fogalma: taneszköz, információhordozó, médium, oktatási eszköz, oktatási médium, oktatási segédeszköz, szemléltető eszköz, tanszer, tanulási forrás: az oktatás folyamatában felhasználható, az oktatás céljainak elérését segítő tárgy vagy elektronikus úton előállítható képi vagy hanginformáció. (Pedagógiai Lexikon)
 

 
A taneszközöket az 1960-as évek elején csoportosította W. Schramm. Akkor ő 4 nemzedéket állított fel, azóta az bővül plusz eggyel, így manapság 5 nemzedéket tartunk számon.
  1. nemzedék: elkészítéshez, bemutatáshoz NEM kell gépi berendezés. Ezek a legrégebbi taneszközök. Pl.: makett, falitábla, modell.
  2. nemzedék: előállításukra már gépeket használunk. Az információ kinyerése nem igényel nagy technikai igényt. Pl.: könyv, munkafüzet, fénykép.
  3. nemzedék: gépi eszköz kell az információhordozó előállításához. Itt vert gyökeret az oktatásban a hangtechnika és a vetítéstechnika. Pl.: Diakép, Videó.
  4. nemzedék: tanulásirányítás alapjait tartalmazzák magukban. Oktatógépi programok bevezetése. A számítógépek szükségesek hozzá.
  5. nemzedék: nyitott, hálózati internetes anyagok.
Manapság nagyon sok üzlet állt rá a tanulás támogatására, olyan eszközök forgalmazására, kifejlesztésére, melyek a mai rohanó világban figyelemfelhívóak, érdeklődés felkeltőek, a tanulót motiválják az ismeret elsajátítására és azon túl pedig, ami a legfontosabb, hogy megértesség a lényeget, átadják a tudást.
 
Alább 1-2 eszközt szúrtam be, melyeknél nyomonkövethető az is, hogy anno mit használtak és most mit használnak a tanulók és a pedagógusok a mélyebb, jobb, komolyabb ismeretelsajátításhoz.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése