Előzőt folytatva a tanórák problémái közé tartoznak a figyelmet elterelő tényezők. Mindig is megvoltak a kornak megfelelően azok a dolgok, amik fontosabbnak
tűnnek a tanár mondanivalójától, de szerintem nem akkora mértékben, mint
manapság. A digitális világ teljesen beszippantotta a fiatalságot (pl.
közösségi oldalak), a „virtuális életük” nélkül a tanórán sem tudnak létezni. Nem
figyelnek oda órán, amit ők nem feltétlen így élnek meg, hanem inkább most
jöhet egy diák nézőpont: „Nem magyaráz jól a tanár.”, vagy „Nem értem miről
volt szó, valami logaritmusról beszélt” és hasonlók. Nyilván vannak olyan
pedagógusok is, akiknek nem könnyen emészthető az előadásmódja/magyarázási
stílusa, de az biztos, hogy kellő odafigyeléssel javulna a diákok
teljesítménye.
Nálam viszont ez úgy csapódik le, hogy a gyerek nem érti, ami az órán volt, megy a
magántanárhoz, akinek bizonyos esetekben szidja a tanárt, és bizonyos esetekben
saját magát is. Magam is ezerszer hallottam már azt a mondatot, hogy „Én hülye
vagyok a matekhoz.” ( vagy bármi máshoz, amiről éppen folyik a beszélgetés).
Úgy érzi, hogy „hülye”, pedig az én értelmezésemben egyszerűen csak nem volt
még olyan magyarázat, ami számára is érthető. Az én dolgom pedig ezt
megtalálni. Egy dolgot viszont mindenkinél megteszek: kiirtom a fejéből azt a
gondolatot, hogy hülye lenne bármihez is. Tűzzel-vassal pusztítom ezt a
hozzáállást, mert ha valami hátráltathatja az embert, akkor ez az. Be kell
nekik bizonyítani, hogy márpedig nem igaz, amit gondoltak, és magabiztosabbá tenni
őket. Mert igenis számít, mint ahogy a dolgozatban is pár ponton múlhat egy
jobb jegy.
Aztán belegondoltam abba, hogy ez a saját magukról kialakított
rossz vélemény tulajdonképpen egy védekezés, és lustaság. Mennyivel könnyebb
azt mondani, hogy nem megy, mint megpróbálni ezen változtatni? Ha „hülye vagyok”
valamihez, akkor nem lesz meg a motivációm, tartalmazza a mondat a lemondást,
de ha ezt sikerül eltüntetni, és elérhető közelségbe kerül egy viszonylag
(tehát az eddigiekhez képest) jó jegy, akkor már hajlandó érte nagyobb
erőbedobással tenni. Az első bejegyzésben szereplő erős hármasra felhozott fiú
remek példa erre. Először szinte kiröhögött, amikor közöltem vele, hogy
megcélozzuk a négyest. Túl távolinak élte meg a célt. Fél/háromnegyed év múlva
viszont reális lehetőséggé vált, amit ugyan nem sikerült végül megcsinálnia
(győzött a lustaság), de így is büszke volt magára, és a szülei is. Büszke
volt, mert végre kijelenthette, hogy „Értem!”, és az alapján, hogy a hibái
általában nem elvi, hanem számolási hibák voltak (egy figyelmetlen, szétszórt
embertől ez nem meglepő, hogy elszámol dolgokat), kiderült, hogy valóban
értette.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése