Oldalak

2014. február 24., hétfő

Duális szakképzés, rendszergazda képzés.

Mi is a duális szakképzés?

Duális szakképzés egy olyan képzési rendszer, amelyben a diákok elméleti képzését az oktatási intézmények, a gyakorlati oktatást pedig a cégek végzik, vagyis a szak- és szakközépiskolások tanidejük egy részét nem az iskolában, hanem az intézménnyel együttműködő cégnél töltik. A rendszer előnye, hogy a tanulók még azelőtt rengeteg szakmai tapasztalatot szereznek, hogy megszereznék a szakképesítést, ráadásul kapcsolatba kerülnek olyan cégekkel, ahol később el is helyezkedhetnek

Hogy kapcsolódom én ehhez?

Nos, ahogy szokás, kezdem az elején. Október elsejétől kezdtem dolgozni a szakközépiskolában egyenlőre mint laboráns, majd tanárként. Azt a dicső és nemes feladatot kaptam meg, hogy szervezzem meg 60 informatika szakos diák szakmai összefüggő nyári gyakorlatát. Gondoltam, simán menni fog, csak éppen már nem Budapesten vagyok, hanem egy kis városkában, ami hemzseg kis (1-5 fős) informatikai cégekkel.
Egy két hónapig a szakképzési törvényt és a kerettantervet bújtam, hogy valami emészthető információval szolgáljak a szervezeteknek, hogy pontosan mit vállalnak. Lényegében 10 napjuk van a diákoknak (70 óra szakmai gyakorlat, és 7 órát dolgozhatnak egy nap), hogy felszívják magukat, és gyakorlatot szerezzenek. (10 nap alatt gyakorlatot :) ). Szombaton részt vettem a HTTP alapítvány által rendezett Informatikai oktatási konferencián, az egyik előadó szerint 10 nap alatt a következő dolgokat tudják elsajátítani a gyakorlat alatt a diákok:

- Büfé megtalálása
- Számítógép bekapcsolása
- Ha jut rá idő akkor a monitor bekapcsolása

Hogyan lehetne megoldani ezt a problémát? Kamara próbál segíteni szervezeteket keresni, ahol a diák el tudja végezni a szakmai gyakorlatát. Sajnos egy kezemen meg tudom számolni, hogy olyan cég van aki fogadni szeretne diákot, viszont ezek mind mikró cégek. Érdekes lehet egy 5 fős céghez elhelyezni 10+ diákot :)

Ezt akár én is írhattam volna :)

Mai nap ez egyik osztályfőnök bejött hozzám, mert pénteken szülői értekezleten pár szülő megkérdezte, hogy mi lesz a szakmai gyakorlattal, és hogy milyen cégek közül választhatnak. Meg, hogy mennyi pénzt kapnak majd a diákok. Szegény tanárnak meg kellett mondanom, hogy nincs választási lehetősége. Vagy lesz cég aki fogadja a diákot, vagy nem és akkor a kedves informatika tanároknak kell nyáron (szabadidejét feláldozva) bejönnie és megtartani a gyakorlati órákat. Ami szerintem nem igazán jó megoldás.

Nagyon sokan azt várják, hogy ha kikerül szegény diák a szakközépiskolából egy OKJ-s papirusszal a kezébe, akkor már szinte betanítás nélkül szerves része lehet egy cégnek, mert már úgy is megszerezte a gyakorlatát. Szerintem ennyi idő alatt csak egy kis ízelítőt kaphat a diák, hogy mi vár rá a való világban.


Rendszergazda szakma bemutatása (jól hangzik)

Hasznos linkek:
Hogyan működik a duális képzés?
Így alakul át a szakképzés

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése