Oldalak

2012. december 4., kedd

Elektronikus tanulás problémái


Az egyetem hallgatójaként minden tantárgyból találkozhattunk az elektronikus tanulás valamilyen formájával.
Megtapasztalhattuk jobb és rosszabb oldalait egyaránt.
Szakközépiskolai tanárként és gyakorlati oktatóként nekem az a tapasztalatom, hogy nálunk az ilyen típusú próbálkozások kudarcra vannak ítélve. 
A probléma a fegyelmezetlenségből adódik. Jól hangzik az, hogy a tanár prezentálja az új anyagot, majd a diákokkal együtt gyakorlatok útján dolgozzák fel, csak ez nem mindenhol működik. 
Példának okáért, egy házi feladat közösségi oldalon történő kiírása teljesen működőképes megoldás, viszont más a helyzet a tanítási órák elméleti anyagaival. Ha órán azt kérem, hogy mellőzzék a vázlatkészítést és kizárólag figyeljenek, majd internetről letöltik a tananyagot, az sokszor  zavart okozott. A diákok nincsenek kellően lekötve. Figyelmük elkalandozik, hamarabb elkanyarodnak a témától, nehezebb összetartani a társaságot. "..úgyis megvan az anyag..." "...majd letöltjük...stb"

A másik oldala a dolognak a kompetenciák fejlesztése. Fogalmazás írásban, precizitás, pontosság és még sorolhatnám. Sokszor ezek miatt az értékelésbe nálam beleszámít az órai munka is, azaz a füzetek, füzetekbe készített alkatrészrajzok, ábrák külalakja és rajzi szabályoknak való megfelelése.
És be kell vallanom azt is, hogy sokszor kérnek tőlem a diákok óra prezentációkat, amiket én általában nem szoktam odaadni. Felületesen készülnek fel belőle, ránéznek egy rajzra és "...máris megtanultam..." alapon tovább is kattint és a pontosság, precizitás kompetencia ki is lett "pipálva" ezzel.

Úgy gondolom, hogy az e-tanulás a távoktatásra ill a felzárkóztatásra lett specializálva, olyan diákoknak akik például valamilyen okból kiszorultak az oktatásból.

Szükséges hozzá egy nagy "adag" motiváció, hogy ez például a szakképzésben eredményesen működjön.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése