Az Oktatás-informatika elnevezésű folyóiratban akadtam rá egy cikkre (http://www.oktatas-informatika.hu/2011/12/jokai-erika-az-akadalymentes-e-tananyagkeszites-szempontjai/). A cikket Jókai Erika írta. A cikk részletesen taglalja a tanananyagkészítés szempontjait az informatikai oldalról történő megközelítés sajátosságait figyelembevéve.
A cikk első részében az elektronikus kurzusszervezés lépései kerülnek bemutatásra, majd elemzésre kerülnek az egyes alkalmazott szoftverek ergonómiai használhatósága. A használhatóság tekintetében szó esik a SCORM (Sharable Content Object Reference Model) a megosztható tartalmi objektumok az elektronikus tanulási környezetek számára fejlesztett tananyagtartalmakra.
Ezt követően a tananyagkészítés didaktikai elemzése következik, amely keretében szó esik a tananyag betűtípusán keresztül az illusztráció, illetve az interaktív tartalmak fontosságáról.
Mivel az on-line tanulási környezetben az érdeklődést és a motivációt a kommunikációs eszközök segítségével is befolyásolhatjuk, ezért a cikk kiemelt módon foglalkozik a kommunikációs eszközök kialakításának módszereivel.
Elemzésre kerülnek - a tanananyagok kialakítása szempontjából - a hátrányos helyzetben élők számára is elsajátítható tananyagkövetelmények. Külön kerültek megfogalmazásra a látássérültek, a hallásérültek, a mozgássérültek, valamint az értelmi fogyatékosok kapcsán figyelembeveendő szempontok.
Úgy gondolom ez a cikk megfelelő képet biztosított a tananyagkészítés során felmerült szempontok figyelembevételének szükségességére, amely szempontok révén egy használható e-learning technikákat is figyelembevevő tananyag készíthető.
Anett!
VálaszTörlésKöszönöm az általad itt közzétett linket nagyon hasznosnak tartom.
Főleg a fogyatékosoknak készítendő e tananyag tettszett. Szerintem nekik a legnehezebb tananyagot készíteni, és sokszor megfeledkeznek erről az embercsoportról.
Tisztelettel.:Cs.F.