Oldalak

2014. március 10., hétfő

Az oktatás elmélete II.

Hogy egy oktatás folyamatot jól értelmezzük, ahhoz az alábbi kérdésekre kell válaszolnunk:
Mit, Kinek, Hol, Hogyan és Ki tanítson?

  •    Mit?         a kérdés a tananyag tartalmára adja meg a választ
  •    Kinek?     a tanuló, hallgató személyének meghatározását jelenti
  •    Hol?         az oktatás helyszínét határozza meg
  •    Hogyan?   az oktatás módszertanának meghatározását jelenti
  •    Ki?           az oktató, képző személyét határozza meg 

Ezen kérdések megválaszolása szükségessé teszi az Oktatás, Tanítás, Tanulás, Tudás, Motiváció fogalmainak áttekintését is. A motiváció fogalmának ismerete egy további kérdésre: a Miért adja meg a választ.

Oktatás:  az oktatás, mint tevékenység nem önmagáért létezik, valamilyen céllal jön létre, egy adott faladat megoldására. A tanítás a tanulás, a tudás szervesen összetartozó egységek, melyek önmagukban is értelmezhetőek, de az oktatás, képzés rendszerét tekintve egymástól elkülöníthetetlenek, egymást magyarázó fogalmak. Az oktatás a tanítás- tanulás folyamata, szerkezete kötött,elemei nem változtathatók és el sem hagyhatók.

Tanítás: a tanítás valamilyen meghatározott módon történő irányítást jelent. Elsősorban oktató szemléletű nézőpontból értelmezhető, hiszen a tanítás- tanulás folyamatában az aktivitást ő fejti ki, a folyamatszervezést ő végzi. Az ismeretek átadását célozza meg és ehhez rendeli hozzá az eszközöket. Legfőbb jellemzője, hogy az oktatásban résztvevők minél több ismeretet, információt legyenek képesek befogadni, majd adott időpontban tudásukról számot adni.  (folyt. köv.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése