Oldalak

2012. október 31., szerda

Idősebbek is elkezdhetik


Érdekes pedagógiai kihívásban lett részem.

Idős édesanyám, aki jóval túl van a hetvenen, mostanában, amióta egyetlen unokája megszületett, többet látogat hozzánk :-) Szerencsére az egészsége jól szolgál, így legfeljebb a pályaudvarra kell érte elmenni. Karácsonykor is nálunk volt, amikor közös rokonokkal skype-oltunk.

A nyáron megkérdezett, hogy nehéz dolog lenne-e megtanulni számítógépezni... Kicsit meglepődtem, s tovább faggattam, hogy miről is van szó, tudtommal sosem érdekelte ennyire a technika.
Kiderült, hogy amikorra a kislányom elektronikusan kommunikációképes lesz, szeretne tudni megtanulni ő is kapcsolatba lépni vele.
Édesanyám 47 éven át óvónő volt. Elmondása szerint írógépet sem használt még. Az utóbbi öt évben nagy fejfájást okozott nekem, hogy honnan szerezzek neki "kétkazettás" magnót, amivel kazettákat tudna másolni, ugyanis a CD-játszóra sem sikerült átszoktatni...
“Innen szép lesz győzni!”, gondoltam :-)

Abban egyeztünk meg, hogy egy évig a gép kezelését tanulja, s ha halad, akkor köttetünk hozzá internetet is. A nyár végén kapott tőlünk egy asztali számítógépet.

Most ott tartunk, hogy a desktopon létrehozott fényképek ikonjaira már nagy eséllyel rá tud kattintani, s ha elindul a képnézegető, a kurzormozgatókkal tudja léptetni a képeket. Mondanom sem kell, hogy az unokája képeit. Sőt: a friss képeket a saját pendrive-jára kapja meg, amelyről nagy nehezen már meg tudja nézni.

Úgy látom, a legnehezebb az egér precíz mozgatásának és a kattintásnak a motorikus gyakorlása. Ezért letöltöttem egy bubble-shooter nevű golyós játékot. A múlt héten megkértem, hogy naponta félórát gyakoroljon. Kíváncsi leszek, hogyan halad.

Keresgéltem, lehet-e kimondottan idősek számára készített didaktikai módszer bárminek (különösen a számítógép kezelésnek) az oktatására. Nem nagyon találtam. Hol itt a LLL?

Tanfolyamokat látok, de tematikát nem igazán. http://www.kattintsnagyi.net

Tudtok-e olyan tematikát, amely a fájl műveleteket tanítja meg?

2 megjegyzés:

  1. Miklós!

    Szerintem azért nem készült oktatóanyag, mert nem könnyű az öregeknek ezt okítani.
    Ráadásul erősen személyfüggő a dolog.

    Erről két kis történetem van.

    1: Volt főnököm (sajnos már nem él)kb. 70 évesen került kapcsolatba a számítógéppel
    és meglepő módon egymaga sajátította el annak használatát. Fiatalokat megszégyenítő módon!
    Én annak tulajdonítom ezt, hogy nem félt tőle és az új iránti fogékonysága, szellemi frissessége megmaradt idős korába is.
    Munkaeszközként használta nap mint nap.


    2.
    Épp a napokba gondoltam vissza Nyagymamámra, mikor egy nyári éjjel nézegettem az eget és ő is kijött az udvarra. (Már nem emlékszem miért talán az állatait nézte meg, hogy rendesen előkészültek az éjszakára.)- Mondtam neki nézze csak a holdat, épp mostanában jártak ott az űrhajósok. Nevetve azt válaszolta: Beszélek én bolondságot. A holdra nem lehet elrepűlni.

    Az a gyanúm hogy nála még nehezebb dolgom lett volna megismertetni a PC használatát. Ők másban nőttek fel, és nem mindenki marad fogékony idős korába az újra.
    Viszont biztos vagyok abban, hogy olyan tudás birtokában voltak ami még igencsak jól jönne, PC-ide,PC oda.

    Üdv.:Cs.F


    VálaszTörlés
  2. Viszont biztos vagyok abban, hogy olyan tudás birtokában voltak ami még igencsak jól jönne, PC-ide,PC oda.

    Ezt kicsit még egy történettel ki egészíteném:

    Nagymamámat a szőlőbe kísértem kapálni, majd én segítek neki még is csak 82 éves. A kapálás közben azt vettem észre hogy annak ellenére, hogy ömlik rólam a víz és erősen serénykedem a 82 éves nagymamám (anélkül hogy nagyon meg izzadt volna) rám vert + két sor szőlőhosszal. Pedig csak egy vasdarab van a kapanyél végén se processzor, se memória, se op. rendszer. Tehát ennek is meg van a kidolgozott módszertana, ehhez is érteni kell.

    Üdv.Cs.F.

    VálaszTörlés