Oldalak

2012. április 2., hétfő

Tradicionális vagy humanisztikus kooperatív tanulás


Mérei Ferenc a negyvenes évek közepén megírta, hogy az iskolák könnyen fogadnak be egy új tankönyvet, tantárgyat, vagy egy új órarendet. A legnehezebben a módszerek és attitűdök változnak, mert azok ezer szállal kötődnek a pedagógus képzéséhez, tapasztalataihoz, biztonságérzetéshez és az iskolarendszer egész vertikumához. Ezeken változtatni csak komplex stratégiákkal lehetséges. A rendszerváltozás utáni iskolapolitika nem támogatta az ilyen irányú társadalmi igény megvalósítását.
Mi kellene ahhoz, hogy az eredmények sok-sok iskolában elérhetővé váljanak? Németországban, a II. világháború után fogalmazódott meg az iskolák demokratikus átalakításának igénye. Ekkor létrehoztak 3 intézetet, melyeknek a feladatkörébe tartozott az iskolák a nemzetközi szakirodalom fordítása és adaptációja, a pedagógusok kiképzése, konferenciák tartása és az eredmények szolgálata. Ezek az intézetek 15-18 éven át működtek, és képzéseiken részt vett a teljes pedagógusszakma. 15 év elteltével a kooperatív tanulás a nevelőmunka természetes részévé vált, bármelyik iskolában ma is megtekinthető.
A szlovákiai oktatási intézmények többsége még mindig porosz típusú iskola. Információkat tanít és kér számon. Zárt, merev, a múltra tekintő intézmény. Az iskolák zömének tanítási módszerei elavultak. Érezhető, hogy az iskolák teljesítménye folyamatosan romlik. Olyan iskolai nevelésre lenne szükség, amely képes a tanulási környezetet a személyek közötti bizalom és együttműködésre építeni. A kooperatív pedagógia Nyugat-Európában és Észak Amerikában, Japánban és más fejlett országokban széles körben elterjedt.
Magyar változata, a Humanisztikus Kooperatív Tanulás pedagógiája több mint húszéves múltra tekint vissza. A program a hagyományos iskoláknál nagyobb figyelmet fordít a gyerekek szocializációjára. A tanítás helyett a (tapasztalati) tanulásra kerül a hangsúly. A tudás forrása nem csak a tanító és a tankönyv, hanem a komplex nevelési helyzet. A  hagyományos iskolák legfontosabb céljának ma is a tanulmányi eredményességet tekintik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése