Mérei Ferenc
a negyvenes évek közepén megírta, hogy az iskolák könnyen fogadnak be egy
új tankönyvet, tantárgyat, vagy egy új órarendet. A legnehezebben a módszerek
és attitűdök változnak, mert azok ezer szállal kötődnek a pedagógus
képzéséhez, tapasztalataihoz, biztonságérzetéshez és az iskolarendszer egész
vertikumához. Ezeken változtatni csak komplex stratégiákkal lehetséges.
A rendszerváltozás utáni iskolapolitika nem támogatta az ilyen irányú
társadalmi igény megvalósítását.
Mi kellene ahhoz, hogy
az eredmények sok-sok iskolában elérhetővé váljanak? Németországban, a II.
világháború után fogalmazódott meg az iskolák demokratikus átalakításának
igénye. Ekkor létrehoztak 3 intézetet, melyeknek a feladatkörébe tartozott
az iskolák a nemzetközi szakirodalom fordítása és adaptációja,
a pedagógusok kiképzése, konferenciák tartása és az eredmények szolgálata.
Ezek az intézetek 15-18 éven át működtek, és képzéseiken részt vett
a teljes pedagógusszakma. 15 év elteltével a kooperatív tanulás
a nevelőmunka természetes részévé vált, bármelyik iskolában ma is
megtekinthető.
A szlovákiai oktatási intézmények többsége
még mindig porosz típusú iskola. Információkat tanít és kér számon. Zárt,
merev, a múltra tekintő intézmény. Az iskolák zömének tanítási módszerei
elavultak. Érezhető, hogy az iskolák teljesítménye folyamatosan romlik. Olyan
iskolai nevelésre lenne szükség, amely képes a tanulási környezetet a személyek
közötti bizalom és együttműködésre építeni. A kooperatív pedagógia
Nyugat-Európában és Észak Amerikában, Japánban és más fejlett országokban
széles körben elterjedt.
Magyar változata, a Humanisztikus Kooperatív
Tanulás pedagógiája több mint húszéves múltra tekint vissza. A program
a hagyományos iskoláknál nagyobb figyelmet fordít a gyerekek
szocializációjára. A tanítás helyett a (tapasztalati) tanulásra kerül
a hangsúly. A tudás forrása nem csak a tanító és
a tankönyv, hanem a komplex nevelési helyzet. A hagyományos
iskolák legfontosabb céljának ma is a tanulmányi eredményességet tekintik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése