Oldalak

2012. április 26., csütörtök

Kurátor, tutor, instruktor, mentor, facilitátor?

Tanári szerepek a távoktatásban …1.rész

A közösség formálódásában - legyen a valódi vagy a virtuális térben -  óriási szerepe van annak a személynek, aki az irányító szerepét tölti be …

Nem sok szó esett eddig arról, hogy az online képzésben milyen szerepe van a "tanárnak"? Lehet pl. instruktor (a szakmai tartalomért felelős), tutor (szervező, útmutató, segítő), mentor ( személyesebb a kapcsolata a tanulóval, nem eligazít, hanem tanácsol - a tanulót közelebbről ismerve, mint a tutor) és végül (itthon kevéssé használt)  kurátor.

"A kurátor az osztálynak felkínált tartalmakban, forrásokban, a vitára bocsátott fogalmakban van jelen. A színfalak mögül vezényel: értelmez, irányít, provokál, és persze eligazít. Méltányolja a tanulók autonómiáját, megérti a frusztrációt,  amit az ismeretlen területen való térkép nélküli bolyongás okoz. A kurátor kiváló tanuló (!). Nem "kiosztja" a tudást, hanem kialakítja azt a teret, amelyben létrehozzuk, felfedezzük az újat, összekapcsoljuk a szálakat. A kurátor jól ért a saját szakterületéhez, de nem ragaszkodik a hagyományos, tanárközpontú hatalmi szerephez. A kurátor egyensúlyt teremt az egyes tanulók szabadsága (igénye) és a felfedezésre váró témakör körültekintő (óvatos, megfontolt) taglalása között." (Stephen Downes, 2005).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése