[Illusztráció: photoizogroup.com] |
Milyen a jó világítás? Miért rossz, ha „csak” korszerű
lámpatestek vannak a fejünk felett? Mert először is nem minden
korszerű, ami új. Amire az iskolákban pénz van, az általában
csak új. Másrészt a fény alapvetően meghatározza a vizuális
komfortot és annak az épített környezetnek a látványát,
melyben a diákok tartózkodnak. Ezek nem mérhetők luxmérővel és
lényegesen túlmutatnak egy-egy szabványérték megkövetelésén.
Ezt úgy hívjuk: világítási kultúra, s aki nyitott szemmel jár a Lajtán túl, az tudja, bizony
jócskán lenne mit változtatnunk rajta.
Mit kéne tudnia minimálisan egy jó osztálytermi világításnak?
Először is azonos megvilágítást kell nyújtani az asztalokon és
a táblán. Egyenletesnek is kell lennie, nappal is, ehhez részben
néha világítani kell nappal is, részben árnyékolni kell az
ablakokat. A jó árnyékoló az ablakokon a világítás része!
Nagyon fontos, hogy ne kápráztasson: közvetett káprázás akkor
is fellép, ha a padon, a táblán, a tankönyv nyomdafestékén, a
monitoron vagy a billentyűzeten verődik vissza a fény. A káprázás
fáraszt, mert nem jól láthatóak a látótér egyes részletei, ez
folyamatos „szoftveres hibajavítást” igényel, ami fárasztó
agymunka. Ehhez - legalább részben - mennyezetre kell irányítani
a fényt, a szórt fény javítja a nyomtatott és a képernyős
szövegek olvashatóságát. A világos mennyezet és a falak
kitágítják a teret, kellemesebb a közérzet. Szórt fényben
világosabbak az arcok, barátságosabbak az árnyékmentes szemek,
ezért közvetlenebb a kommunikáció is. Végül, de nem
utolsósorban lehessen szabályozni, hogy monitorok és különböző
vetítő eszközök használatakor a vetítést ne zavarja, de mindig
megfelelő mértékben világítson jegyzeteléshez, olvasáshoz.
A világításnak lényegesen szofisztikáltabbnak kell lennie,
mint korábban. Táblavilágítás ma már szinte mindenütt van, bár
ez gyakran primitív módon egy lemezzel árnyékolt pucér fénycső.
Ideális esetben több csoportban külön-külön lehet szabályozni
a világítást, külön csoportot képez a tábla és vetítővászon
előtti (tanári) rész és külön a táblavilágítás is, méghozzá
táblánként. Nem szabadna megfeledkezni arról, hogy a falak
gyakran olyan képeknek, tablóknak adnak helyet, amelyek
demonstrációs eszközök vagy valamiért nagyon fontos részei a
nevelésnek vagy a közösségi munkáknak, tehát a falakat is meg
kell világítani. És mindezt egyszerűen, kezelhetően, olyan előre
programozott kapcsolókkal, melyekkel kész világítási képeket
lehet lehívni: vetítés, csoportmunka, krétás tábla, számítógép,
stb. üzemmódokkal.
Álmodozásnak vége, a következő részben visszatérek a rideg valósághoz.
A rideg valóság sokkal elszomorítóbb mint azt bár ki gondolná.
VálaszTörlésEddig 3 iskolát (volt ami 6700m2 területű volt) 3 óvodát stb,stb, teljes elektomos tervezését végeztem el. 1 kivitelezésében is részt vettem.
Mindegyik intézmény jelentősen lepusztult műszaki állapotban volt. Rengeteg iskola van hasonló állapotba. (Még ha csak a világítás volna elavult, de súlyosan életveszélyes az egész elktomos hálózat!) A legnagyobb örömöt az okozta számomra mikor a kis tanulók szeme csillogásában felfedeztem azt az örömöt amit ki is mondtak a megújult világítási rendszer elkészültét követően. " Látom a papíron a színeket." A felújítás előtti állapotban volt olyan tanterem ahol a megvilágítási szint nem érte el a 200 luxot!!!! Így tanultak írni az első osztályosok!! Az örömük erősített meg nem a fénymérés, hogy úgy működik minden ahogy nekik terveztem.
A gyereksereg őszinte mosolyát nem lehet meg- vásároli.
Sok kompromisszum miatt nehéz minden szempontnak megfelelni.
Szia Feri,
Törlésgratulálok, örülök, hogy jó tapasztalataid és sikerélményeid voltak. Néha ez is kell. Vajon fénytechnikai tervezést végeztek a felújítás előtt? Ha igen, akkor annak megfelelően valósult meg a kivitelezés?
Sokszor a kivitelezésen "elcsúszik" a dolog, a kiváltó termék már nem olyan, meg nem pont oda kerül, csak annyit fogyaszt, mint elődje.
A lényeg persze, hogy elégedettek voltak a diákok, az nem csak mindennél többet ér, hanem ők őszinték és jó megfigyelők, tehát a visszajelzésük mindenképp komolyan vehető.
Nálunk a suliban tavaly cserélték ki az összes világítótestet.
VálaszTörlésA régieket valósággal lerobbantották a helyükről és új energiatakarékos lámpákat szereltek fel. A kivitelezők nagyon szervezetten, gyorsan dolgoztak, ha jól emlékszem 3 nap alatt végeztek a komplett iskolával.
Azóta, ha jól tudom a villanyszámlánk tényleg csökkent, és a világításunk is jobb lett.
Végre valami jó is történt a sulinkban!