Rugalmasság az
e-learningben
2004 októberében
készített Morten Falch – a dániai Aalborg egyetem tanára – egy tanulmányt
amelyben, többek között megvizsgálta az e-learninget különböző szintű
kommunikációval. Személyes kapcsolattal és a nélkül, kommunikációval és nélkül.
A végkövetkeztetésben leírja: " Az e-learning lefedi a tanulási
módszertanok széles spektrumát, melyeknek mindegyike magába foglalja bizonyos
informatikai és kommunikációs eszközök használatát. Az e-learning
felhasználható önálló tanulásra, amely vagy egyáltalán nem vagy csak csekély
mértékű kapcsolatot feltételez az oktatóval, vagy alkalmazható a hagyományos
tanulási módszertanokkal ötvözve, kevert modell formájában. Az e-learning igen
elterjedt az európai képzési intézmények körében és nagyszámú kis és közepes
e-learninges beszállító található a piacon, de a felhasználói elégedettség
kívánnivalókat hagy maga után."
Vajon ez egyszerűen csak
az Európában e-learning oktatási rendszerben dolgozó cégek akkori minőségi
problémája volt, vagy a minőségi probléma abból fakad, hogy gyakorlatilag
klasszikus tanítási módszereket és felépítést próbálnak egy teljesen új
rendszerbe beilleszteni, ami automatikusan súrlódásokhoz és problémákhoz vezet?
Vajon alkalmas lenne-e az e-learning arra, hogy egy jóval rugalmasabb tanulási
forma legyen? Amennyiben képes vagyok az e-learning anyagot úgy összeállítani,
hogy annak egy része szabadon választható, akkor ezzel lehetőséget adok a
tanulóknak, hogy az anyag azon részében mélyedjenek el jobban, ami számukra
érdekesebb, későbbi gyakorlati haszna nagyobb. A kérdés ez esetben viszont az,
hogy az anyag mekkora része legyen választható, mennyi választási lehetőség az,
ami után ez a szabadság inkább zavaró kezd lenni, mint előnyös.
Természetesen nem csak az
e-learningben, hagyományosabb oktatási formákban is be lehet vezetni ezeket a
megoldásokat, csak számomra az e-learning esetében tűnik ez a legegyszerűbbnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése