Oldalak

2012. április 18., szerda

Szerzői jogok vs digitális kommunizmus

Az elmúlt hetekben viszonylag sokat foglalkoztam az ACTA kapcsán felmerülő szerzői jogi kérdésekkel, mely mellett volt szerencsém a freeconomy kapcsán is elbeszélgetni a témában magukat amolyan véleményvezérnek mondó arcokkal. Nem igazán értek egyet senkivel.

Merthogy ez utóbbival kapcsolatban persze, átalakulnak a hagyományos gazdasági modellek, teret nyer az ingyenesség, értelme van annak, hogy együttesek az interneten a számaikat ingyen rendelkezésre bocsássák és ezáltal nézettségre és reputációra tegyenek szert, csak ezek monetarizálása csaknem olyan nehéz feladat, mint az ellenkező üzleti modell fenntartására történő törekvések.

Ugyanis amíg egyesek azon agyalnak, hogy hogyan betonozzák be szerzői jogaikat, hogyan védessenek le színeket, lassan hangokat, akkordokat annak érdekében, hogy a passzív bevétel mellett minél inkább kiszolgáltatottá tegyék a következő generációt, addig ott a másik oldal is, aki azt mondja, hogy ennek semmi értelme, szabadság van, és mindenki mindent felhasználhat. Ami egyébként ha úgy nézzük, most is így van.

Egészen addig a pontig, amíg egy felhasznált szín, akkord, zene, vagy videórészlet segítségével nem leszünk szemet szúróan jók, sikeresek, és ezáltal nem kezdődik el a világ talán másik végén az emberi gyarlóság azon bugyraiba való leereszkedés, melyek a féltékenység és irigység „értékeket” rejtik. Ezt követően a magunk köré szervezett , pénzszagra gyűlő jogászok tanácsaira hagyatkozva pedig jól elhitetjük magunkkal, megmagyarázzuk magunknak azt, hogy mi miért a miénk, és egyébként is mi találtuk ki a pirost, mert az a buli színe.



Ahogyan azt már több fórumon is hangoztattuk, a digitális termékekkel kapcsolatban a legnagyobb gond az, hogy nincsen legális másodlagos piacuk. Emellett további probléma, hogy a hasznosságuk sokkal gyorsabban évül, mint egy hagyományos terméké: gondoljunk csak bele, ha veszünk 5.000 Ft-ért egy pénztárcát, akkor azt jó esetben évekig használjuk, élvezzük a kifizetett pénzünkért cserébe a termék mindennapi előnyeit. Ezzel szemben egy film internetes megvásárlásával, annak megnézését követően 2-3 óra múlva a tranzakciótól számítva akár 80-90%-zal esik a megvásárolt „termék” hasznossága. A zene talán egy kicsit más tészta: itt talán lassabban évülnek a megvásárolt zeneszámok, tovább hallgatjuk őket, de – ahogyan a videók, játékok, egyéb digitális javak esetében – itt sincs ma lehetőség azok legális eladására. Mint amikor egy megunt ruhát, vagy kütyüt felrakunk a vaterára, vagy ebay-re.

Erre vonatkozóan már szintén többször leírtam azt a modellt, melyet jónak tartanék: egy központilag szabályozott torrentet, vagy fájlmegosztót, ahol minden feltöltő részesedik, mintegy terjesztőként a micropaymentes letöltésekből, vagy éppen a havi átalánydíjból, amit a filesonic és megaupload prémium userei is fizettek a szolgáltatóknak. Merthogy ekkor én, aki megvásároltam egy filmet, majd megnéztem, elemi érdekem lesz azt feltölteni, hiszen abból pár hónap alatt akár többet is kereshetek, mint seeder, mint amennyibe ez nekem a film került. És ebből újabb filmeket fogok megvásárolni.

Mint ahogyan a webkettes tartalomelőállítók és szimpla konzumer személetű tartalomfogyasztók arányán is látszik ez a modell a következő 20 évre abszolút fenntartható: a felhasználók 10-15%-a, mint power-user és aktív közreműkődő az előállításban, többet fogyaszt, ezáltal többet is terjeszt, a maradék 85-90% konzumer pedig szintén többet fogyaszt, hiszen olcsóbbak tudnak lenni az így eladott „használt” filmek. Emellett ne felejtsük el azt sem, hogy a közösségi tévézés, zenehallgatás – ahogyan a mozik sem haltak meg – ugyanúgy megmarad, csak egy egyszerűbb, feszülés-nélküli, fenntartható modell az, amire a sok szerzői jogi lábrázás miatt át kellene állni.

Visszatérve a post címéhez, a freeconomy kapcsán sokan beszélnek ma olyan értelemben az ingyenességről, mint egy olyan jövőbeni irány, mely alapvetően kell, hogy beépüljön az egyes internetes, vagy it vállalatok szemléletébe. Amellett, hogy ezt a fajta kommunikációt nagyon felszínesnek és általánosnak tartom, úgy gondolom, hogy a másik oldalról nézve ez nem más, mint a felhasználókkal való olyasfajta elhitetése az ingyenességnek, mely egy tömeges jóléti társadalom érzetének a kialakulását feltételezi már rövidtávon is. A digitális kommunizmus ezáltal, mint fogalom, az én értelmezésemben a napi ingyenes Facebook, kapott képek, Youtube videók és szívek mellett olyan kielégülésekkel áltatja a felhasználót, melyek alapvetően ezen „értékek” mentén, a digitális termékek fogyasztásán alapulnak és burkoltan ezek későbbi túlfogyasztására ösztönöznek.

Mindemellett üzleti oldalról a freeconomy az én felfogásom szerint nem más, mint egy olyan okosabb üzleti modell, ahol a felhasználónak – jobb esetben – fogalma nincs, hogy hol és mivel fizet azért, amit ingyen megkap. Mint ahogyan az áruforgalmi adó kapcsán sem gondolkozunk el abban, hogy az egyes napi fogyasztási cikkek árában a terjesztésért, egyéb helyi- és állami szolgáltatásokért milyen arányban fizetünk. Ahogy például egy gmailnél is előbb utóbb cél a direkt, vagy indirekt monetarizáció (fizetős céges ügyfelek vs célzott hirdetések), úgy a freeconomy az ingyenes teszt felhasználók, a bizonyos, egyre alacsonyabb limittől fizetőssé váló, esetekben plusz szolgáltatásokkal kecsegtető kiemelt felhasználók és a third party partnerek, mint az ingyenes felhasználók számára megjelenő hirdetők organikus együttműködése.


www.opinionleaders.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése