Oldalak

2012. április 30., hétfő

Mi okozhatta a távoktatás eltérő kelet- és nyugat európai fejlődését?



Talán, már a legközelebbi nyugat európai blokk nemzetéhez viszonyított 20-30 éves gyakran behozhatatlannak tűnő gazdasági, kulturális és életszínvonalbeli elmaradottságunk.

Az oktatás tartalmi elemeit, formáját, minőségét, elérhetőségét meghatározza az aktuális (oktatás) politika, az informatikai infrastruktúra fejlettsége, hozzáférhetősége és a szolgáltatás ára stb.

Úgy 12 évvel ezelőtt, mikor a Kandó testvér iskolájának vendégszeretetét élvezhettem Furtwangen-ben, már szembeötlő volt a számítógép használat különbözősége, ami aztán már pár évvel később itthon is hétköznapi valósággá vált.

Például: amíg a Bécsi úti kollégiumban frissen kiépített „koax drótos” internet hálózat nyújtotta lehetőségekkel barátkoztunk, addig pár száz kilométerrel nyugatabbra már nagy adatátviteli sebességű online felületen használták a főiskola erőforrásait, könyvtárát stb. A hétvégi házibulikat is az online térben szervezték a velünk egykorúak.

De mind ez részben már csak nosztalgia és talán a miértre, az okra próbál árnyalni.

Talán a mostani időszakban érjük el azt az országos lefedettséget és adatátviteli minőséget, ami fontos a távoktatás feltételrendszerében (esélyegyenlőség).

Sajnos ahhoz, hogy az oktatás elérje a valós célját, ahhoz a működőképes gazdaság elengedhetetlen, azokkal a kompetens szereplőkkel, akik ha nem is nagy pontossággal, de legalább felelősen előre képesek jelezni a képzési igényeket. (A frissen végzett szakember ne a munkaügyi központban kezdje a karrierjét!)

Ma az oktatás talán lépéselőnyben van a kvázi megrendelőivel szemben, mert tudja, hogy mivel és hogyan, csak kérdéses a mit és mikor.

Összegezve a gondolatokat, a kelet európai távoktatás lemaradása nagyrészt, a különböző nagy gazdasági-társadalmi rendszerek eltérő strukturális felépítéséből, piaci igényeiből és lehetőségeiből fakad.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése