Az információ és a kommunikáció területein végbement
fejlődés, egy sor olyan digitális fordulatot hozott, amelyek alapjaiban
változtatták meg a mindennapi életünket, így az oktatástechnológiát is. Egy
olyan tanítás és tanulás lett a cél, amely egyre jobban épít a multimédiás
eszközökre, az online-, digitális tartalmakra. Mint minden rövid ideje
alkalmazott eljárás esetén, a hosszú távú hatásokról nem sokat tudunk. Habár
tanulmányok folyamatosan jelennek meg a témában, ezek nem helyettesíthetik a
tapasztalati úton elért eredmények vizsgálatát. Jelenleg – digitális
érettségben – két teljesen eltérő korosztálynál alkalmazzák az új módszereket,
így külön kell vizsgálni a felnőttek és a gyerekek számára készített stratégiák
előnyeit és hátrányait, a felmerülő kérdéseket.
A felnőttek esetében a legnagyobb problémát abban látom,
hogy habár sokan aktívan használják a legújabb technológiákat, nagy részük csak
alapfokon képes csak megérteni a számítógépek működését. Jeffery R. Berner
Számítógép alkalmazást tanít a Penn állami egyetemen: „A tanulók mindegyike
professzionálisnak mondta magát a kurzus elején, mikor megkérdeztem, mennyire
értenek a számítógépekhez. Mégis az általam mutatott word és excel fuknciók
90%-t nem ismerték” Felmerül tehát a kérdés, hogy a különböző oktatási
területeken mennyire érdemes elhagyni a hagyományos oktatási kerteket és
áttérni a digitális módszerekre. Az igazság valószínűleg valahol középen van,
és érdemes a felnőttoktatásban külön megvizsgálni az adott tantárgyat, valamint
a jelentkezők „digitális fejlettségi” szintje szerint vegyíteni a hagyományos
és e-learning anyagokat.
A gyerekek esetében egy teljesen más probléma merül fel.
Sokkal nagyobb részük érti és érzi a gépek működését, a mögötte lévő logikát.
Az ő esetükben kérdésként nem az merül fel, hogy képesek lesznek-e elsajátítani
a műszaki tudományt, hanem hogy melyik életkor az, amiben a hagyományos
oktatást felválthatja a digitális alapokra épülő. A gyerekek esetében a kézzel
fogható kísérletek, a gyakorlati dolgokhoz jobban köthető, empirikus
megközelítésen alapuló képzés gyorsabban és mélyebben rögzül. Kérdés, hogy a
digitális módszereken alapuló oktatás milyen mértékben képes kiváltani a már
jól bevált metódusokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése