Oldalak

2012. március 27., kedd

virtuális egyetem


"A Mindentudás Egyeteméhez valamelyest hasonló kezdeményezés az amerikai Floating University. A projekt jelmondata körülbelül így fordítható le magyarra: „a szélességen át a mélységig”, és ez össze is foglalja a célt: minél szélesebb közönségnek elérhetővé tenni a különböző tudományok széles tárházát igényesen és mélyen.

Az elnevezésben szereplő angol floating kifejezés értelmét elég nehéz magyarul visszaadni. A Floating University szó szerint az jelenti, hogy ’lebegő egyetem’, de az elnevezés vélhetően nem arra utal, hogy az egész projekt a levegőben lógna. Azt viszont hangsúlyozza a név, hogy nem kötődik helyhez, hiszen csak online létezik, és nem is kötődik egyetlenegy tudományhoz, hanem több szakterületet ölel fel. Magyarul talán úgy fordíthatnánk a kezdeményezés nevét, hogy Egyetem Mindenek felett.
A kezdeményezést Amerika vezető egyetemei, a Harvard, a Yale és a Bard indították. Ezeknek a híres intézményeknek a szakterületükön igen elismert kutatói tanítanak a virtuális egyetemen. A honlapon néhány perces videó-előadásokat hallgathatunk meg – ezek a tartalmak ingyenesen hozzáférhetők. és ha valami felkeltette az érdeklődésünket, akár elő is fizethetünk egy-egy virtuális e-szemináriumra"



A fenti hír számomra nagyon pozitív hatású. Jelenleg a Magyar Tudományos Akadémián dolgozom, ahol az egyes kutatóintézeti professzorok révén mindennapos a Mindentudás Egyetemén, illetve számos külföldi egyetemen történő előadás. Ezáltal én is rengeteg előadást hallgatok - ilyen formában tudomást lehet szerezni a legújjabb  kutatásokról és azok eredményeiről. (pl.: Freund Tamás a Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet Igazgatója)

Eltérőek a vélemények a témában, hiszen valaki(k) elengedhetetlennek tartják a diák-tanár személyes kommunikációt, illetve egyáltalán a jelenlétet! Mások, mint ahogy én is ebben a virtuális környezetben látom a jövőt. Ebben a környezetben megszűnnek az országhatárok, hiszen a jövőben akár itthon elvégezhetek egy Harvard virtuális egyetemi kurzust!

Tőlünk nyugatabbra is vannak kezdeményezések ebben a témában. Osztrák, svéd és olasz szakértők kifejlesztettek egy olyan modell értékű tanárképző kurzust, amely alap- és haladó modulokból áll. 

A tananyag 100 órányi anyagot tartalmaz, amelyet két félévre osztottak fel. A tanfolyam hagyományos (osztálytermi) órákkal kezdődik és végződik, amelyek között internet alapú órák és videokonferenciák vannak. Az alaptananyag tartalmazza az operációs rendszerek, az irodai alkalmazások és az ECDL-vizsga anyagát. A haladó modulokba on-line szemináriumok tartoznak, amelyek végén elektronikus tanulási projektmunkát végeznek a résztvevők. 

A haladó modulok elsősorban távoktatók, tanfolyamfejlesztők és tanfolyamtervezők részére készültek. A tanulás során a résztvevők műszaki információkat is szereznek, ilyenek például az internetes tartalomfejlesztés vagy a rendszergazdai ismeretek. E-tanulási tapasztalataikat a résztvevők a későbbiek során nemzetközi "elosztási csatornákon" és persze nemzeti csatornákon terjeszthetik. A tapasztalatok átadását segíti az Európai Távoktatási Hálózat (EDEN) is - www.eden.bme.hu -, amely éves és tematikus konferenciákat rendezve biztosít nemzetközi fórumot minden olyan oktatási intézménynek, amely propagálni kívánja távoktatási tevékenységét. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése