„Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája.” – Szent-Györgyi Albert
[Illusztráció: mypedeyedr.com] |
Ülve oktatástechnológián a sötét gépteremben megint
elgondolkodtam: pechünk van, mert a világítás megint nem fért
bele a technikai eszközök sorába. Pedig itt minden van: filces
tábla, projektor, digitábla, minden padon saját gép, szívjuk
magunkba a technikát és igen, van lámpa a fejünk felett, csak
épp minek: bekapcsolva zavaró, kikapcsolva altató. Talán itt se fért bele a költségvetésbe vagy csak födémmel
együtt lennének hajlandóak cserélni, nem tudom.
De szemünk és
pszichénk egészsége megkívánná, hogy a világítás szerves
része legyen a technikának, és kiszolgálja a látási igényeket
számítógépes munka, vetítés vagy táblás óra esetén is.
Gyermekkortól egészen fiatal felnőttkorig különösen fontos,
hogy az egész napos iskolai tevékenység mint látási feladat
során a látási problémák megelőzhetőek legyenek illetve ne
romoljanak, és szintúgy fontos, hogy az éberség, a koncentráció
folyamatosan optimális szinten tartható legyen. Ehhez alapvető
fontosságú a látási igényeket kiszolgáló mesterséges
világítás. Aki itt-ott tanít, annak biztos van tapasztalata a mai
magyar iskolavilágításról. Vagy az előző generációéról,
amit iskoláink többsége megörökölt. Sajnos sok helyen a
felújítás is csak az energiatakarossági kritériumokra és a
megvilágítási értékekre terjed ki, noha mindenki előtt
nyilvánvaló, hogy alkalmazkodni kellene a megváltozott
körülményekhez, mert sokkal szélesebb eszköztárat használhatunk
tanárként, mint elődeink, ráadásul minden építés-felújítás
a jövőnek szól.
Akit érdekel a miért és a hogyan, annak folyt köv.
Szia Jocó,
VálaszTörlésCsak egy rövidke story-m lenne a bloghoz - a 100 % egyetértés mellett.
Testvérem egy általános iskolában dolgozik jelenleg és mikor odament már akkor feltünt neki, hogy milyen régiek a lámpák - két hosszú dróton lógnak a vaskos neoncsöves lámpák az egész iskolában.
Március 15-ei ünnepségen az egyik gyermek előtt landolt egy ilyen lámpa. Szerencsére nem történt komoly baj az ijedtségen kívül.
Hozzáteszem idén már voltak "ellenőrizni" a lámpák minőségét és nem találtak hibát...
:)
TörlésNekünk annakidején az álmennyezeti lapok estek a fejünkre, az is jó móka volt.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésSzia,
VálaszTörlésa jó példa jegyében szólok hozzá a témához.
Igen, a közintézmények jelentős részében még sok munka van a világítás tekintetében. Az ország számos településén sikerrel valósították meg a teljes körű intézményi világítás korszerűsítést pályázati források bevonásával. "Tudjuk ebben a szférában, ha bicikli útra van forrás akkor bicikli utat építünk." Remélem a jövőben is sokat tehetünk az egészségesebb környezet kialakításához.
Köszi a hozzászólást, örülök, hogy van ilyen, remélem, többségében. Nem akarok az örök pesszimista képében mutatkozni, de nekem rossz tapasztalataim is vannak a felújításokkal kapcsolatban (Szemünk fénye program), különösen, ha arra gondolok, hogy a technika 21. sz-i szintjén mi mindent spórolnak meg a diákok kárára egy-egy felújítás során. És ez sokszor nem pénzkérdés.
TörlésTeljesen egyetértek. Sajnos ez a kérdés nem csak a képzés, hanem az élet számos más területét is érinti, hiszen itt az irodában sem a megfelelő a megvilágítás, stb.
VálaszTörlésIgen, a képernyős munkahelyek világítás szinte mindenütt probléma. A lámpatestek típusai és elhelyezésük gyakran 30 évvel ezelőtti tudáson alapszik.
TörlésA szemléletváltáson még dolgoznunk kell.