Oldalak

2012. március 18., vasárnap

Szemünk fénye - 1. rész


Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája.” – Szent-Györgyi Albert

[Illusztráció: mypedeyedr.com]
Ülve oktatástechnológián a sötét gépteremben megint elgondolkodtam: pechünk van, mert a világítás megint nem fért bele a technikai eszközök sorába. Pedig itt minden van: filces tábla, projektor, digitábla, minden padon saját gép, szívjuk magunkba a technikát és igen, van lámpa a fejünk felett, csak épp minek: bekapcsolva zavaró, kikapcsolva altató. Talán itt se fért bele a költségvetésbe vagy csak födémmel együtt lennének hajlandóak cserélni, nem tudom. 

De szemünk és pszichénk egészsége megkívánná, hogy a világítás szerves része legyen a technikának, és kiszolgálja a látási igényeket számítógépes munka, vetítés vagy táblás óra esetén is. Gyermekkortól egészen fiatal felnőttkorig különösen fontos, hogy az egész napos iskolai tevékenység mint látási feladat során a látási problémák megelőzhetőek legyenek illetve ne romoljanak, és szintúgy fontos, hogy az éberség, a koncentráció folyamatosan optimális szinten tartható legyen. Ehhez alapvető fontosságú a látási igényeket kiszolgáló mesterséges világítás. Aki itt-ott tanít, annak biztos van tapasztalata a mai magyar iskolavilágításról. Vagy az előző generációéról, amit iskoláink többsége megörökölt. Sajnos sok helyen a felújítás is csak az energiatakarossági kritériumokra és a megvilágítási értékekre terjed ki, noha mindenki előtt nyilvánvaló, hogy alkalmazkodni kellene a megváltozott körülményekhez, mert sokkal szélesebb eszköztárat használhatunk tanárként, mint elődeink, ráadásul minden építés-felújítás a jövőnek szól.

Akit érdekel a miért és a hogyan, annak folyt köv.

7 megjegyzés:

  1. Szia Jocó,

    Csak egy rövidke story-m lenne a bloghoz - a 100 % egyetértés mellett.
    Testvérem egy általános iskolában dolgozik jelenleg és mikor odament már akkor feltünt neki, hogy milyen régiek a lámpák - két hosszú dróton lógnak a vaskos neoncsöves lámpák az egész iskolában.
    Március 15-ei ünnepségen az egyik gyermek előtt landolt egy ilyen lámpa. Szerencsére nem történt komoly baj az ijedtségen kívül.
    Hozzáteszem idén már voltak "ellenőrizni" a lámpák minőségét és nem találtak hibát...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :)
      Nekünk annakidején az álmennyezeti lapok estek a fejünkre, az is jó móka volt.

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Szia,

    a jó példa jegyében szólok hozzá a témához.
    Igen, a közintézmények jelentős részében még sok munka van a világítás tekintetében. Az ország számos településén sikerrel valósították meg a teljes körű intézményi világítás korszerűsítést pályázati források bevonásával. "Tudjuk ebben a szférában, ha bicikli útra van forrás akkor bicikli utat építünk." Remélem a jövőben is sokat tehetünk az egészségesebb környezet kialakításához.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a hozzászólást, örülök, hogy van ilyen, remélem, többségében. Nem akarok az örök pesszimista képében mutatkozni, de nekem rossz tapasztalataim is vannak a felújításokkal kapcsolatban (Szemünk fénye program), különösen, ha arra gondolok, hogy a technika 21. sz-i szintjén mi mindent spórolnak meg a diákok kárára egy-egy felújítás során. És ez sokszor nem pénzkérdés.

      Törlés
  4. Teljesen egyetértek. Sajnos ez a kérdés nem csak a képzés, hanem az élet számos más területét is érinti, hiszen itt az irodában sem a megfelelő a megvilágítás, stb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, a képernyős munkahelyek világítás szinte mindenütt probléma. A lámpatestek típusai és elhelyezésük gyakran 30 évvel ezelőtti tudáson alapszik.
      A szemléletváltáson még dolgoznunk kell.

      Törlés