„Olyan keveset tanulunk, hogy az már Balkán” címmel jelent meg március 18-án a portfolio.hu portálon
egy cikk, mely a KSH adataira alapozva boncolgatja a magyarországi
munkavállalók hozzáállását a lifelong learning jegyében.
A cikk az adatokra hivatkozva feltárja,
hogy míg Magyarországon a „munkaképes korú lakosság körében”
(25-64 év) ez az arány 3%, addig van olyan európai állam, ahol ez
a tízszerese (Dánia 38%). Ezekkel az adatokkal Magyarország olyan
országok mellett szerepel mint Románia, Bulgária, Görögország,
Törökország és már skatulyáznak is minket. Arra csak a cikk
ábráit is értelmezők figyelhetnek fel, hogy Franciaországban és
Olaszországban is maximum 6% ez az arány.
A cikk írója elemző, de azért néhol
előbúvó sajnálkozó stílusával olyan érzetet kelt az
olvasóban, hogy a magyarok a mai nehéz helyzetben sem ismerik fel a
lifelong learning fontosságát vagyis a „segíts magadon és Isten
is megsegít” elvet, és így nem is tesz azért, hogy jobb legyen
neki. Nyilván a cikknek nem témája, hogy a gazdasági és
társadalmi környezetben is vizsgálja az eredményeket, de ezek
mellett nem lehet elnézni, mert alapvetően befolyásolják az
adatokat.
A magyarországi munkaképes népesség
nagyobb része a példának felhozott skandinávokkal szemben olyan
fokú létbizonytalansággal szorosan összefonódó pénzügyi
bizonytalanságban él már több éve, hogy kétszer is meggondolja
a jellemzően költségtérítéses képzéseken való részvételt.
(Ha egyáltalán az idejéből futná rá mert nem kell több helyen
dolgoznia.) Miközben joggal gondolhatjuk, hogy éppen ezeknek a
képzéseknek köszönhetően tudnának ebből a helyzetből
kitörni...ördögi kör.
Ezen túlmenően, bár a lifelong
learning egyre szélesebb körben ismert kifejezés, én a főiskolán
találkoztam vele először és Duchon tanár úr jegyzetéből is
tudhatjuk a távoktatással és az e-learninggel kapcsolatban:
„Kimutatható,
hogy azok a hallgatók, akik magasabb iskolai
végzettséggel rendelkeznek, könnyebben tudják kezelni az önálló
tanulás problémáját,
és a távoktatás szabadsága valóban kedvez nekik. Azonban az alacsonyabb
iskolai végzettségű tanulók komoly problémába ütköznek az
önálló tanulás
terén. Nekik nagyobb szükségük van több személyes tanári
konzultációra, amit a
távoktatás nem úgy biztosít, ahogy szeretnék.” A KSH adatai szerint 2010-ben a 25-64 éves munkaképes népesség 20,1% -a
rendelkezik felsőfokú végzettséggel. Ezen népesség maradék
79,9 % -ának vajon mekkora része találkozott már eleve a lifelong
learning, távoktatás, e-learning fogalmakkal?
A
posztnak nem az a célja, hogy felmentse az országot a Balkán felé
sodró népesség 97%-át (mondjuk arra melegebb van), hiszen én is
hiszek a lifelong learningben. Nem lennék ezen a kurzuson, ha nem
hinnék. De úgy gondolom, hogy az adatokat ne más országokhoz
viszonyítva (bár kétség nélkül kell valamilyen etalon, amit
célul kell kitűzni) adatszerűen elemezzünk, hanem az ország
társadalmi, gazdasági kontextusában, a népesség lehetőségeihez
mérten tegyük.
Németh István
2012.03.21.
Csak annyit korrigálnék, hogy az idézet szöveg Lengyel Zsuzsanna Mária szakdolgozatából származik, melyet, tény az általam készített kurzusból elérhető. ;)
VálaszTörlés