Oldalak

2012. március 31., szombat

A felnőttképzésben tanuló diákok és az e-tanulás

Egy érettségi utáni szakképzéseket folytató középiskolában és egy felnőttképzési intézetben dolgozom. Pár informatikát tanító kollégámmal együtt már a moodle rendszeren keresztül megismertettük az e-tanulás nyújtotta kedvező lehetőségeket a diákokkal és már hatékonyan működik az informatikai jellegű szakképzéseken. 

Azonban a nem informatika tantárgyakat tanító kollégák még nem szívesen használják ezt a keretrendszert, vagy idegenkednek az e-learning bármilyen formájától.

Ezért megkérdeztem iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli szakképzésen tanuló 18 és 50 év közötti diákok véleményét az e-tanulásról az elmúlt tanévben a Google dokumentumok között található kérdőív szerkesztő és kiértékelő szoftver segítségével.

Arra voltam kíváncsi, hogy a diákok miként viszonyulnak az e-tanuláshoz, valamint arra, hogy ők mennyire tájékozottak az e-tanulás világában.

A diákok többsége már tájékozott volt az e-tanulással kapcsolatosan, s elgondolkodtató és továbbgondolásra érdemes válaszokat írtak.

"Bárhonnan elérhető, így nem kell feltétlenül a képzésen személyesen részt venni."

"Interneten keresztül tanulás, tananyagok megosztása, könnyen elérhető tananyag."

"Könnyű és gyors tanulási forma."

"Otthoni elérhetőség a tananyagot illetően, megkönnyíti a tanulást, hiszen akkor tanulhatunk, amikor időnk/energiánk engedi."

"Olyan tanulási mód, amely nem tankönyvek segítségével történik, hanem számítógépek segítségével vagy más elektronikus eszköz segítségével."

A diákok 98%-a rendelkezik otthon számítógéppel és már internet elérhetőséggel is. 88% -uk használja a csevegést, a chat-et, valamint 97% az önálló tanulásnál már az internetet veszik segítségül. Mivel azonban a képernyőről történő tanulás káros a szemnek, ezért csak 47% tanul képernyőről. (Láttam már e-book olvasókat, ami kíméli a szemet. pl Kindle), 89%-uk szívesen venne részt olyan tanfolyamon, ahol e-learning segítségével sajátítják el a tananyagot és 89%-uk hatékonynak tartja is az e-tanulást.

A diákok megfogalmazták azokat a gátló tényezőket is, hogy véleményük szerint miért nem elterjedt még az e-tanulás, vagy miért nem alkalmazzák az oktatási intézmények szívesen.

Többségükben azt említették, hogy az informatikai háttér nem megfelelő, vagy a hallgatók és a képzők jobban szeretik a jól bevált módszereket, vagy azt, hogy a hallgatóknak nincsen megfelelő informatikai tudása. Fontosnak tartották első helyen, hogy a képzők nyissanak e lehetőség felé, valamint megfelelő infrastruktúra és jó minőségű e-learning tananyagok elkészítését hangsúlyozták.

"Technikai feltételek, kevés jó minőségű tananyag, kevés hozzáértő tanár. Az internet hálózat nem mindenhol megfelelő, vannak még elavult számítógépek."

Az egyik informatika szakmacsoportban tanuló diák válasza nagyon elgondolkodtató volt:

"Az élet közelít ahhoz a státuszhoz, amikor minden gép-internet-szerver központú lesz, és ebben a szakmában látom a jövőt."

Ez a válasz felnőttoktatási intézmények, intézményvezetők számára motiváló erejű lehet abban, hogy szorgalmazza az e-learning bevezetését és alkalmazását az oktatásban, valamint a piacon maradás egyik lehetőségét is jelentheti számukra.

Új svéd iskola (erre még várni kell 10-20 évet)



1 megjegyzés:

  1. Csak csatlakozni tudok a leírtakhoz !

    Amíg nincs meg az iskolában az a "Csapat, az a Mag" ,akik felismerik és támogatják az eLearning-et,ha nincs motiváció, nem megfelelő rendszerszemléleti gondolkodás, kevés a pénz és személyi feltételek sem adottak, akkor csak ábrándokat kergethetünk.
    További nehézséget okoz, ha az iskola vezetősége nem preferálja az új lehetőségek bevezetését !

    VálaszTörlés