[Illusztráció: ergotron.com] |
Tehát milyennek
kellene lennie egy ilyen e-tanulóhelynek? Tanulóhely vagy
munkahely-e az e-tanulásra szánt sarok? Alapvetően a számítógépes
munkavégzés ergonómiai kritériumait kellene betartani ahhoz, hogy
a tananyagra lehessen koncentrálni. Ettől annyiban lehet eltérni,
hogy a képernyős munkahellyel szemben jelen esetben nem kell (nem
szabad) órákon át történő folyamatos munkavégzésre számítani,
rövidebb időszakokban kell gondolkodni, melyeket kisebb szünetekkel
még kisebb ciklusokra érdemes bontani az egyéni
koncentráló-képesség és szellemi teljesítőképesség
függvényében. A bútorzatnak kellően kényelmesnek kell lennie
ahhoz, hogy esetleges hiányosságai ne vonják el a figyelmet a
tanulásról, de legyen határozott (elég kemény) felülete ahhoz,
hogy ne süppedős fotelként aludjunk el benne. A párnás könyöklő
és egyéb puha kényelmi kiegészítők szintén nem javalltak. A jó
szék viszonylag kemény, anatómiailag formált és kellően hosszú
ülőlappal rendelkezik, keményen ám jól rugózik, a háttámla
szöge, magassága és a deréktámasz állítható. Ha combunk nem
emelkedik fel a az ülőlapról, de talpunk teljesen leér, akkor jó
a magassága. Az asztallap magassága szintén állítható kell
legyen, hiszen a kényelmes üléspozíció mellett a vállmagasságunk
más és más, és ez határozza meg a helyes kéz/kartartást, mely
vízszintes, karunkat ne kelljen lógatni vagy szögben megemelni
ahhoz, hogy gépeljünk. A monitor a centrális látóteret úgy
tölti ki, hogy egyetlen pontja se (keret se) essen a perifériális
látótérbe (egyszemes látás). Az önálló monitor középpontja
ebben a távolságban kb. 15°-al a horizont alatt helyezkedik el, (a
notebookoknál ez általában több szokott lenni). Ezzel
megelőzhetjük, hogy vázizomrendszerünk a felesleges statikus
terhelés következtében elfáradjon, valamint a rossz fejtartás és
a felesleges szemmozgások miatt idő előtt csökkenjen koncentráló
képességünk. Az e-tanulás környezeti feltételei közt fontos a
megfelelő világítás is. Folyt. köv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése