Oldalak

2012. november 5., hétfő

Egy magyar közösségi média siker

A Noé és a Facebook

(részlet Beleznay Péter: A Facebook c. könyvéből)

A Facebook a magyar civil szervezetek között is népszerű, sőt, a legtöbben egyenesen ajándéknak tekintik a közösségi oldalt.  A Noé Állatotthon működését immár több éve ismerem és folyamatosan nyomon követem. Az hogy az Interneten is megtalálhatók legyenek, mindig is fontos volt az állatotthon életében, de amióta a Facebook elkezdte a magyarországi térhódítását, azóta vált számukra is igazán fontossá a közösségi jelenlét.
A Noé Állatotthon Budapest legnagyobb állatmenhelye, közel 900 gazdátlan állatról gondoskodnak. A menhely 1992-ben kezdte meg tevékenységét egy Budapest melletti kisebb földterület megvásárlásával, és az évek múlásával egy 7 hektáros területté nőtte ki magát.  A Noé védencei között a sok száz kutya és macska mellett megtalálható a kecske, juh, nyúl, tengerimalac, liba, páva, vaddisznó, emu, mosómedve, ló, strucc, őz, szarvas, és ezt a listát lehetne még folytatni további egzotikus állatnevekkel. Legújabb kezdeményezésük a róka rezervátum, de a klasszikus menhelyi tevékenységek mellett foglalkoznak még rágcsálók, lovak és négy különböző kutyafajta mentésével is.  Fontos szerepet töltenek be a katasztrófavédelemben is, a 2010-es ajkai vörösiszap tározó átszakadásakor az elsők között kezdték meg a mentési munkálatokat.  Hitvallásuk szerint minden állatnak joga van az élethez, valamint egy újabb esélyre a boldog és méltó életkörülményekre.
Ezeket a kiemelten közhasznú tevékenységeket úgy látják el, hogy az államtól semmiféle támogatást nem kapnak. A többi civil szervezethez hasonlóan az állatotthon legfőbb bevételi forrása az évente egyszeri adó 1 %-os felajánlások gyűjtése. Ez általában csak egy részét szokta fedezni a 120 millió forintot is meghaladó éves költségvetésüknek, így elengedhetetlenül fontos a folyamatos jelenlét a médiában, hogy ismertté tegyék nevüket és tevékenységüket. Sajnos az újságok és a televíziók programszerkesztése nem teszi lehetővé azt a típusú jelenlétet, amelyet egy ilyen non-profit szervezet igényelne, így fordult a Noé is a közösségi média irányába. Jelen pillanatban az állatotthon számára a Facebook az elsődleges csatorna a támogatóival való kapcsolattartásra.
A Facebook egy olyan ingyenes lehetőség számukra, amellyel a több mint húszezres rajongótábort napi szinten tudják tájékoztatni az aktuális mentésekről, a gazdára találásokról vagy a menhely életében közelgő eseményekről. Általában naponta többször is írnak, nem ritka a napi 10-15 bejegyzés se. Az aktív rajongótábornak és a témák érzékenységének „köszönhetően” egy bejegyzésre akár további 50-100 hozzászólás is érkezik, amelyek megválaszolása folyamatos adminisztrátori jelenlétet igényel. Ezt a feladatot összesen öt önkéntes látja el, így bármely napszakban és szituációban jöjjön is hozzászólás, az olykor életmentő válasz szinte azonnal megérkezhet. A menhely életét befolyásoló fontosabb eseményekről pedig szinte valós időben tudósítanak, mint például a vörösiszap katasztrófánál is, ahol óránként érkeztek a legfrissebb hírek.
Pont ennek a naprakészségnek köszönhetően a Noé oldalát 2011 májusában a magyar oldalakat rangsoroló SocialTimes az ötödik legaktívabb oldalként nevezte meg (megelőzve olyan rajongói oldalakat, mint a mobil szolgáltatók, vagy a legnagyobb rádiók). 
A Facebook nem csak egy egyirányú kommunikációs csatorna a Noé számára. Számtalan bejelentés, kérdés és egyéb írás érkezik a rajongóktól, amelyekben balesetes állatokról történő híradástól kezdve az örökbefogadott kutyák történetéig bezárólag minden lehet. Ennek a komoly közösségi életnek köszönhetően amikor a menhelynek van szüksége valamire, a segítség is azonnal érkezik.. Amióta a Facebook használata napi rutinná vált, azóta nem okoz gondot egy-egy állatmentő vagy gazdához közvetítő fuvar megszervezése, legyen szó akár több száz kilométeres távolságról. Ugyanígy a napi fogyóeszközök utánpótlása, de a speciálisabb tárgyi igények beszerzése is megoldódott, hiszen elégséges ehhez egy bejegyzés, és máris érkeznek a felajánlások.
A Noé legnagyobb szervezett gyűjtőakciója is a Facebook-on zajlott. Ezreket ért el az a felhívás, amelyben mindössze csak 100 forintot kértek adományként. A befolyt több millió forintot a Kolontári és Devecseri állatok helyszíni mentésére, gyógykezelésére, rehabilitációjára és elhelyezésére költötték, illetve kisebb, a mentésben szintén résztvevő állatvédő szervezeteket is támogattak.
Szerencsére nem kell ahhoz nemzeti katasztrófának történnie, hogy az emberek figyelme a Facebook-on is az állatvédelemre irányuljon. A különböző programok, események szervezésével az állatotthon rajongói létszáma folyamatosan növekszik. Kimutatható, hogy egy-egy iskolai előadás vagy örökbefogadó nap szervezése után akár százas nagyságrendben is megugorhat az oldal rajongói tábora. Folyamatosan szerveznek különböző Internetes játékokat és egyéb aktivitást igénylő eseményeket, hogy ezzel is színesedjen, vagy tovább bővüljön a Noé online közössége. 
Az oldal aktivitásának köszönhetően spontán támogatói szerveződések is elindultak. Az egyik ilyen a Noén tartott lovak ápolására irányult, egy másik pedig rendszeres látogatásokat és segítséget szervezett a menhely területére. Ezeket az eseményeket az önkéntesek által létrehozott Facebook oldalakon vagy rendszeres üzenőfali bejegyzéseken keresztül népszerűsítették, amelyekből az idő múlásával újabb támogatói csapatok alakultak ki.
A Noé az egyik legjobb példa arra hogyan lehet az alapvetően virtuális rajongói táborból nagyon is valós segítőket vagy támogatókat találni Mára a Facebook használata számukra nélkülözhetetlen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése