A Noé és a Facebook
(részlet Beleznay Péter: A Facebook c. könyvéből)
A
Facebook a magyar civil szervezetek között is népszerű, sőt, a legtöbben
egyenesen ajándéknak tekintik a közösségi oldalt. A Noé Állatotthon működését immár több éve
ismerem és folyamatosan nyomon követem. Az hogy az Interneten is megtalálhatók
legyenek, mindig is fontos volt az állatotthon életében, de amióta a Facebook
elkezdte a magyarországi térhódítását, azóta vált számukra is igazán fontossá a
közösségi jelenlét.
A
Noé Állatotthon Budapest legnagyobb állatmenhelye, közel 900 gazdátlan állatról
gondoskodnak. A menhely 1992-ben kezdte meg tevékenységét egy Budapest melletti
kisebb földterület megvásárlásával, és az évek múlásával egy 7 hektáros
területté nőtte ki magát. A Noé védencei
között a sok száz kutya és macska mellett megtalálható a kecske, juh, nyúl,
tengerimalac, liba, páva, vaddisznó, emu, mosómedve, ló, strucc, őz, szarvas,
és ezt a listát lehetne még folytatni további egzotikus állatnevekkel. Legújabb
kezdeményezésük a róka rezervátum, de a klasszikus menhelyi tevékenységek
mellett foglalkoznak még rágcsálók, lovak és négy különböző kutyafajta mentésével
is. Fontos szerepet töltenek be a katasztrófavédelemben
is, a 2010-es ajkai vörösiszap tározó átszakadásakor az elsők között kezdték
meg a mentési munkálatokat. Hitvallásuk
szerint minden állatnak joga van az élethez, valamint egy újabb esélyre a
boldog és méltó életkörülményekre.
Ezeket
a kiemelten közhasznú tevékenységeket úgy látják el, hogy az államtól semmiféle
támogatást nem kapnak. A többi civil szervezethez hasonlóan az állatotthon
legfőbb bevételi forrása az évente egyszeri adó 1 %-os felajánlások gyűjtése.
Ez általában csak egy részét szokta fedezni a 120 millió forintot is meghaladó
éves költségvetésüknek, így elengedhetetlenül fontos a folyamatos jelenlét a
médiában, hogy ismertté tegyék nevüket és tevékenységüket. Sajnos az újságok és
a televíziók programszerkesztése nem teszi lehetővé azt a típusú jelenlétet,
amelyet egy ilyen non-profit szervezet igényelne, így fordult a Noé is a
közösségi média irányába. Jelen pillanatban az állatotthon számára a Facebook
az elsődleges csatorna a támogatóival való kapcsolattartásra.
A
Facebook egy olyan ingyenes lehetőség számukra, amellyel a több mint húszezres
rajongótábort napi szinten tudják tájékoztatni az aktuális mentésekről, a
gazdára találásokról vagy a menhely életében közelgő eseményekről. Általában
naponta többször is írnak, nem ritka a napi 10-15 bejegyzés se. Az aktív
rajongótábornak és a témák érzékenységének „köszönhetően” egy bejegyzésre akár
további 50-100 hozzászólás is érkezik, amelyek megválaszolása folyamatos adminisztrátori
jelenlétet igényel. Ezt a feladatot összesen öt önkéntes látja el, így bármely
napszakban és szituációban jöjjön is hozzászólás, az olykor életmentő válasz
szinte azonnal megérkezhet. A menhely életét befolyásoló fontosabb eseményekről
pedig szinte valós időben tudósítanak, mint például a vörösiszap katasztrófánál
is, ahol óránként érkeztek a legfrissebb hírek.
Pont ennek a naprakészségnek köszönhetően a Noé oldalát 2011
májusában a magyar oldalakat rangsoroló SocialTimes az ötödik legaktívabb
oldalként nevezte meg (megelőzve olyan rajongói oldalakat, mint a mobil
szolgáltatók, vagy a legnagyobb rádiók).
A
Facebook nem csak egy egyirányú kommunikációs csatorna a Noé számára. Számtalan
bejelentés, kérdés és egyéb írás érkezik a rajongóktól, amelyekben balesetes
állatokról történő híradástól kezdve az örökbefogadott kutyák történetéig
bezárólag minden lehet. Ennek a komoly közösségi életnek köszönhetően amikor a
menhelynek van szüksége valamire, a segítség is azonnal érkezik.. Amióta a
Facebook használata napi rutinná vált, azóta nem okoz gondot egy-egy állatmentő
vagy gazdához közvetítő fuvar megszervezése, legyen szó akár több száz
kilométeres távolságról. Ugyanígy a napi fogyóeszközök utánpótlása, de a
speciálisabb tárgyi igények beszerzése is megoldódott, hiszen elégséges ehhez
egy bejegyzés, és máris érkeznek a felajánlások.
A
Noé legnagyobb szervezett gyűjtőakciója is a Facebook-on zajlott. Ezreket ért
el az a felhívás, amelyben mindössze csak 100 forintot kértek adományként. A
befolyt több millió forintot a Kolontári és Devecseri állatok helyszíni
mentésére, gyógykezelésére, rehabilitációjára és elhelyezésére költötték,
illetve kisebb, a mentésben szintén résztvevő állatvédő szervezeteket is
támogattak.
Szerencsére
nem kell ahhoz nemzeti katasztrófának történnie, hogy az emberek figyelme a
Facebook-on is az állatvédelemre irányuljon. A különböző programok, események szervezésével
az állatotthon rajongói létszáma folyamatosan növekszik. Kimutatható, hogy
egy-egy iskolai előadás vagy örökbefogadó nap szervezése után akár százas
nagyságrendben is megugorhat az oldal rajongói tábora. Folyamatosan szerveznek
különböző Internetes játékokat és egyéb aktivitást igénylő eseményeket, hogy
ezzel is színesedjen, vagy tovább bővüljön a Noé online közössége.
Az
oldal aktivitásának köszönhetően spontán támogatói szerveződések is elindultak.
Az egyik ilyen a Noén tartott lovak ápolására irányult, egy másik pedig
rendszeres látogatásokat és segítséget szervezett a menhely területére. Ezeket
az eseményeket az önkéntesek által létrehozott Facebook oldalakon vagy
rendszeres üzenőfali bejegyzéseken keresztül népszerűsítették, amelyekből az
idő múlásával újabb támogatói csapatok alakultak ki.
A Noé az egyik legjobb példa arra hogyan lehet az alapvetően
virtuális rajongói táborból nagyon is valós segítőket vagy támogatókat találni
Mára a Facebook használata számukra nélkülözhetetlen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése