Osztályfőnöki órámat egy 11.-es osztálynak tartottam.
Ennek megfelelően igyekeztem kiválasztani a megadott lehetőségek közül azt a
témát, amely érdekelheti őket és én is birtoklom az előadás színvonalas
megtartáshoz szükséges tudást. Nem akartam olyan hibába esni, hogy koruknak,
érdeklődésüknek nem megfelelő témát választok, esetleg nekem okozna nehézséget
a folyamatos óravezetés.
Kapoli István
Az előadás
folyamán a tanulóknak sikerült egy általános képet adnom egy közép-ázsiai
ország életéről. Ebben kiemeltem az oktatási lehetőségeket, a higiéniás
viszonyokat és az életkörülményeket.
A tanulók nagyon nyitottak voltak az új információkra és az általuk
kevésbé ismert kultúra különlegességeire. Már az óra első harmadában sikerült
egy interakciót kezdeményezni, mely folyamán kérdéseket tettek fel. A kérdések
igen sokszínűek voltak. A lányokat a helyi házassági szerepkörök érdekelték,
míg a fiú tanulókat elsősorban a gazdasági és politikai kérdések
foglalkoztatták.
Az órát sikerült olyan mederben tartanom, amelyet már a tervezéskor is
szerettem volna. Célom volt az országok közötti különbségek interaktív
jelleggel való bemutatása. Ezen felül az általam tapasztalt, számunkra furcsa
szokások és érdekességek humoros bemutatása, egy másik kultúra megsértése
nélkül. Az órára készítettem egy prezentációt, amely szemléletesen bemutatta a
helyi viszonyokat, továbbá a helyi „népviselet” egy darabját is magammal vittem
az osztályba, ahol lehetőség nyílt annak felpróbálására.
Az óratartás előtt sikerült már osztályfőnöki órán részt vennem és hospitálni
náluk, így volt időm megfigyelni a diákok órai aktivitását és ehhez mérten
tervezni az anyagot. Az osztály magatartása nagyon jó, nem kellett fegyelmezéssel
tölteni az időt és a tanulók rendkívül érdeklődőek voltak. Ennek köszönhetően a
kérdéseket feltéve és a diákoknak válaszolva sikerült vezetnem az órát. Az óra
folyamán az érdeklődés folyamatosan nőtt a téma iránt, így a kérdések száma is.
20 perc után kissé eltértünk az általam tervezett óramenettől. Ez inkább még
érdekesebbé és szabadabbá tette az órát, nem ragaszkodtam az általam kitalált óramenethez,
hanem hagytam, hogy a tanulók saját kérdéseikkel a nekik legérdekesebbnek
tartott gondolatokat beszéljük át. Az óra végén felhívtam a figyelmüket a
politikai és a vallási szélsőségek veszélyeire.
A gyakorlatot nagyon fontosnak tartom a pedagógiai pályára való
felkészítés folyamán. Ezzel sikerül önmagunkat és képességeinket felmérni, az
előadó képességet fejleszteni.Kapoli István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése