- Motiváció: tanulói érdeklődés felkeltése, tanulási készenlét kialakítása.
- Ismeretközlés: az új tananyag közvetítése, tanítási-tanulási tevékenység elvégzése.
- Rendszerezés és rögzítés: az új ismeretek beépítése a már megtanult tartalmak közé, a már megtanult tartalmak gyakorlása.
- Alkalmazás: a megtanult tartalmak, a begyakorolt tudás felhasználása egy feladat vagy probléma megoldására.
- Ellenőrzés- értékelés: a tanulói tudás vizsgálata, minősítése.
- Előadás: az oktatási módszerek legősibb formája, mely eleinte felolvasást jelentett. A mai oktatási gyakorlat nagymértékben ezt alkalmazza.
- Beszélgetés: tanulói aktivitáson, tanári- tanulói együttműködésen alapul. Dialógus központú, akkor célszerű használni, ha a tanulók közel azonos tudással rendelkeznek.
- Vita: különböző nézetű, véleményű résztvevők dialóguson alapuló ismeretfejlesztése.
- Filmvetítés: új ismeretek bővítésére, ismétlő tudásának felelevenítésére szolgáló módszer.
- Kiscsoportos tanulás: közös cél érdekében létrejött embercsoport tanulási tevékenysége.
- Tréningek: aktív tanulói részvételt kívánó ismeretátadási, fejlesztési módszer.
A tanítási- tanulási folyamatok eredménye a tudás. Az oktatásban résztvevő magatartásváltozásával mérhető, mely a tanítás során újonnan kapott információ, birtokolt tudás hatására történik meg. Visszacsatolás a tanárnak, a tanulónak és a társadalomnak is a tanítási- tanulási folyamat végrehajtásának eredményességéről. Az eredményesség értékeléssel realizálható. Az értékelés során meg kell fogalmazni, hogy mit kell teljesíteni majd ezt mérhetővé kell tenni. A tudás meglétéről számonkéréssel, annak minőségéről értékeléssel győződhetünk meg. A tanítási- tanulási tevékenység számonkérésének formái:
- Szóban: kikérdezés, vizsgáztatás.
- Írásban: teszt, feladatlap, esszé
- Gyakorlati módszerekkel: gyakorlati tevékenység megfigyelése.
VÉGE
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése