Oldalak

2012. szeptember 30., vasárnap

Mi okozhatta vajon a távoktatás eltérő kelet- és nyugat európai fejlődését?


A válasz a teljesség igénye nélkül a következőkben keresendő:

Politikai irányvonal
Technikai elmaradottság
Módszertanok hiánya

Politikai irányvonal

A kilencvenes évek elejéig kelet európában a szocialista diktatúrák központi oktatási stratégiái a Marxista – Leninista értékrendnek megfelelően lettek kidolgozva. Az oktatásért felelős ”szakemberek” többnyire nem a szakértelmükért hanem a párthoz való lojalitásukért kerültek vezető pozíciókba. A mintaként szolgáló Szovjetunióban a nagy kiterjedés miatt a távoktatás indokolt lett volna de a nyugattól való elszigetelődés miatt a módszertanok nem jutottak/juthattak be.

Technikai elmaradottság

A távoktatáshoz a speciálisan kidolgozott oktatási anyagokat valahogy el kellett juttatni a hallgatókhoz. A nyomtatott média már nem volt eléggé hatékony. A 70-es években nyugaton elterjedő audió és videó kazettákon jelentek meg az oktatái tartalmak oktató csomagok részeként. A kelet európai országokban az ilyen lejátszók még csak mutatóban voltak jelen és azok is csak a politikai elitnél vagy kamionosoknál. Pl. Finnországban, Ausztráliában stb. már tv csatornákon is oktattak a nagy távolságok miatt. Kelet európában a tv is luxus volt. Jó tükörkép a korszakról a Mézga család. Ők Máris szomszédhoz jártak át tévézni :)

Módszertanok hiánya

Mivel a kelet európai országok szakember képzése többnyire a Lomonoszovon történ, csak a szovjet ideológusok irányvonalait ismerték meg. Ha esetleg külföldi (nyugati) szakirodalmak szivárogtak be egy keleti országba nem lehetett alkalmazni az ott leírtakat mert a politikai érdekek miatt rögtön cáfolták a nyugati kutatási eredményeket illetve az alkalmazáshoz nem voltak meg a peremfeltételek. Gondoljunk csak bele, hogy amikor a 80-as években nálunk dívott a Comodore, ZX Spectrum, Enterprise, Primo stb. korszak, nyugaton már IBM PC-ket használtak tömegével és modemen kommunikáltak BBS-eket használva. (Hazánkban akkor még telefon is csak a „kiválasztottaknak” adatott meg). Beköszöntött a digitális korszak, új lehetőségekkel, új technológiákkal és módszertanokkal, irányzatokkal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése