Oldalak

2013. szeptember 29., vasárnap

A hallássérültek tanulás speciális jellegzetességei 2. rész

Második rész:
  • Meg kell ismernünk a tanulók tanulási szokásait, amelyek a hallássérült tanulók esetén a legjellemzőbbek. Ha tananyag önálló feldolgozása egyedül valósul meg, akkor minimális a zavaró tényező, hangosan olvasva, mechanikusan tanulja meg az adott tananyagot.
  • A megtanulandó anyagrésznél a lényeges részek kiemelésében szüksége van segítségre.
  • A tanulás során gyakran előnyben részesítik azokat a feldolgozási módokat, amelyekben a vizualitás, a lényeges fogalmak, összefüggések kiemelése egyszerre segíti a megértést.
  • Fontos szerepe van az érzékleti modalitások vizsgálata során, hogy melyik érzékszervünk a meghatározó a tanulás során. A legtöbb esetben a hallássérült tanulók vizuális típusú tanulók. Általában a legtöbb ember is ilyen típusú.
  • E tanuló többnyire szavak formájában dolgozza fel az adott anyagrészt. Másnál a szöveg mellett a képek, különböző ábrák, grafikonok, táblázatok, nagymértékben segíti az olvasott szöveg megértését, feldolgozását és megjegyzését.
  • Jellemző a hallássérült tanulóra, hogy a tananyagot először átolvassa, kiemeli a lényeges részeket amiket megtanul, s ezután majd később többször ismétel.
  • Célravezetőbb az a megoldás, ha több részletben tanulja meg a tananyagot, így az intenzívebb tanulási szakaszok között rövid szüneteket lehet közbeiktatni.
  • A feladatok megoldásakor fontos számára a pozitív megerősítés és az azonnali visszajelzés a végeredményt illetően.
  • Lényeges, hogy észrevegye, lássa, hol tévesztett a feladatmegoldás során.
  • Az egyén reakciómódja alapján feltehetően a tevékeny tanulási stílus, azaz a tényleges tapasztalati úton szerzett tanulás jellemzi őket.
  • A legtöbb hallássérült tanulóra jellemző, hogy gyakorlatiasak, szeretnek kísérletezni, a tanult ismeretek gyakorlati megvalósítására törekednek.
  • Az elméleti rész csak addig és olyan mélységben foglalkoztatja őt, amíg gyakorlati haszna van.
  • Nyitottak az új dolgokra, az új ötletekre gyorsan és határozottan reagálnak, a feladatok elméletben történő levezetésében, elvi megoldások kifejtésében rosszul teljesítenek.
  • Többnyire a folyamatos tanulási stílus a célravezető számára, amikor a logikus sorrendbe állított egységek sorozataként közelít a megoldáshoz.
  • Rendszeresen használják a különböző közösségi oldalakat, ahol on-line módon tudnak írásban kommunikálni, webes levelezőket használnak, és a mobiltelefon adta kommunikációs lehetőségeket is könnyen elsajátítják és élnek velük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése